Coral Bay - Melbourne - Tasmanie - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu Coral Bay - Melbourne - Tasmanie - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu

Coral Bay - Melbourne - Tasmanie

Blijf op de hoogte en volg Johan en Astrid

24 Februari 2016 | Australië, Tasmania

Haa lieve familie en vrienden!

How’s it goin? ;)

De tijd vliegt! Het is inmiddels Februari en af en toe vergeten we de tijd een beetje, dus we gaan weer even zitten om jullie een indruk te geven van wat we de afgelopen maanden hebben beleefd. We hebben weer veel gereisd, gewerkt en van alles meegemaakt, dus ben benieuwd wat we ons kunnen herinneren haha.

Het is weer een lange lap tekst geworden haha… we nemen het jullie niet kwalijk als het te veel is om te lezen ;) Het is voor ons zelf erg fijn om alles op te schrijven, zodat we de vele avonturen die we meemaken niet vergeten, want soms is het best moeilijk te bedenken wat we een maand geleden hebben gedaan, laat staan een jaar hihi :)

We hebben een geweldige tijd gehad in Coral Bay, een klein dorpje met zo’n 170 locals, aan de west kust van Australië. We hebben hier 5 maanden gewerkt in het Ningaloo Reef Resort en zodra we tijd hadden, zelfs in onze pauzes!, gingen we het liefst snorkelen in het prachtige Ningaloo Reef tussen honderden tropische vissen en het koraal. Wat een ontzettend mooie plek! Op vrije dagen gingen we bijvoorbeeld kamperen in het Cape Range National Park (in Exmouth, 150 km ten noorden van Coral Bay), een dagje kayakken en op het strand relaxen of met een aantal mensen met een 4WD auto door de duinen crossen om vervolgens ergens de zonsondergang te kijken. Soms gingen we mee op een tour om te zwemmen op de mooiste plekken in het rif met bijvoorbeeld whalesharks, manta rays, turtles en sharks, een totaal andere wereld onder water, echt heel mooi! Een van de hoogtepunten was dat ik met Pauly, een van de locals, een scenic flight over het dorpje mocht maken en het vliegtuigje zelf mocht besturen, zoo gaaf!!

’s Avonds gingen de feestjes samen met collega’s en locals vaak door in een van de 2 pubs in het dorp, op het strand, in een van onze huisjes of gingen we ergens vissen en op zoek naar krabbetjes en schattige lizards. In de pubs werd elke week ‘Chase the Ace’ gespeeld. Op deze avond koop je drankjes en krijg je lootjes, waarbij je kans maakt op een flink bedrag als je nummer wordt getrokken en je van een groot bord aan de muur de juiste kaart (de ace) weet om te draaien! Haha het eindigde vaak in de beste avonden van de week, en dat op maandag… ;) Op woensdag hielden we in onze pub een quiz-night en op donderdag was het locals night en werd er live muziek gespeeld, allemaal erg gezellig!

Op een dag dat ik in de bar aan het werk ben ontmoet ik een Nederlandse kerel, waarmee ik een tijdje aan het kletsen ben en hij Johan en mij uitnodigt voor een kopje koffie op zijn boot, haha oke gezellig! We wandelen een uurtje over het strand en zien in de verte zijn zeilboot liggen, hij pikt ons op met zijn roeiboot. De boot blijkt een mega grote luxe zeilboot te zijn, we kijken onze ogen uit! Na een praatje komen we erachter dat hij in Nederland zijn Vodka-bedrijf heeft verkocht aan Smirnoff en dat hij daardoor zorgeloos rond de wereld kan zeilen!! We gaan een uurtje snorkelen en zien veel scholen vissen en schildpadden. Het wordt langzaam donker… Bart biedt ons een biertje aan en vraagt of we willen blijven slapen. Waarom niet haha? Supervet! De zonsondergang is prachtig vanuit de boot en Bart kookt een heerlijke zelf gevangen tonijn curry voor ons. We hebben een gezellige avond en ’s morgens vroeg brengt hij ons, na een lekker ontbijt, weer naar de kant…. We moeten nog een uur wandelen en daarna gaan werken! Haha een tof avontuurtje!!

‘Melbourne Cup Day’, de eerste dinsdag van november, was een ontzettend drukke dag op het werk. Dit is de dag dat de laatste en belangrijkste paarden races worden gehouden in Melbourne, en dan zit het hele land klaar om te gokken op hun favoriete paard. Iedereen is in het chique gekleed en zuipt de hele dag door haha! Het hoogtepunt van de dag is de crabrace (krabben race) op het grasveld van het resort, haha echt hilarisch!

Buiten al deze geweldige dagen, werkten we ook nog allebei 40-50 uur in de week, dus we hadden meer dan genoeg te doen en zaten niet veel stil! Elke dag werkten we met uitzicht over het witte strand en de blauwe zee… om nooit meer te vergeten. We nemen met een aantal feestjes op rij afscheid van iedereen en hopen ooit nog een keer terug te komen in dit paradijsje 

Op 17 November vertrokken we uit Coral Bay, om met onze auto een reis te maken van ongeveer 3 a 4 weken via het zuid-westen van Australië helemaal richting Melbourne, een rit van ruim 7000 km.

Om eerst een indruk te geven van de manier waarop er gekampeerd wordt in Australië, zal ik kort uitleggen hoe wij het land door reizen en hoe wij dat ervaren. De meeste mensen kamperen hier namelijk niet op de campings zoals je die in Europa vindt ;)
Elke dag rijden we een stuk en stoppen op alle plekken, zoals leuke stadjes, National Parks met mooie wandelingen of aan het strand etc, die we leuk vinden. We rijden tot we willen stoppen en zoeken in de omgeving waar we uitkomen naar een mooie plek om te kamperen. Via bijvoorbeeld de app ‘Wikicamps’ kun je plekken vinden die mensen op deze app hebben gezet en waar het legaal is om gratis te kamperen, superfijn en je komt op deze manier op de állermooiste plekken waar we ’s avonds een heerlijk maaltijd maken (met dank aan chef Johan…:) ), een lekker flesje wijn drinken ;) en soms zelfs omringd worden door ‘wildlife’. Naast deze gratis plekken zijn er in de vele National Parks mooie campgrounds aangelegd door de overheid, waarvoor je een klein bedrag van $5 - $7,50 p.p. betaald. Iedereen heeft zijn eigen plek in het bos om te genieten van de mooie omgeving, bijvoorbeeld direct aan zee op het strand of midden in een bos. Het voelt alsof je echt kampeert in ‘the middle of nowhere’, omdat anderen op zo’n afstand staan dat je ze vaak niet eens ziet staan, het is dus niet zoals op de camping in Nederland waar iedereen hutje mutje op elkaar zit.. ;) Soms zoeken we natuurlijk een camping om stroom te kunnen gebruiken of een wasje te doen. Op deze manier reizen en veel Grey-Nomads (gepensioneerde oudjes die in hun !mega! caravans door Australië reizen) en ook jonge reizigers door het hele land. Het is een prachtige manier om Australië te bereizen en ontdekken en wij zijn van mening dat je op deze manier het échte relaxte Australië-gevoel krijgt… de steden blijven steden, maar de natuur en dit vrijheidsgevoel maakt Australië echt prachtig. Daarnaast zijn de Australiërs die we ontmoeten op onze reis allemaal even aardig en zijn ze altijd in voor een praatje… soms zelfs iets te veel van het goede haha ;)

Onze eerste stop is in Kalbarri National Park, waar we 8 km wandelen door de uitgestrekte gorges (een dal tussen de bergen) en de natuur langs de kust, om de dag erna midden tussen de Pinnacles te staan. De Pinnacles is een mega groot stuk woestijn met ‘limestone’ rotsen en hoge pilaren in het rode zand, we kunnen er met de auto doorheen rijden, heel vreemd haha. Het is echt apart dat alle gebieden zo verschillend zijn, en allemaal even indrukwekkend!
Het weer is heerlijk, dus we kamperen en genieten elke avond weer op een andere plek van de mooie natuur om ons heen.
We rijden Perth voorbij, hier zijn we al 2 weken geweest, en beginnen aan de zuid-west kust, waar we veel mooie verhalen over hebben gehoord van alle reizigers die we in Coral Bay hebben leren kennen. Bunbury, Busselton, Dunsborough en Yallingup zijn gezellige plekken waar we ons erg thuis voelen en we een aantal dagen heerlijk genieten van zon, hapjes en drankjes en waar we mooie wandelingen maken bij Cape Naturaliste. Vanuit hier rijden we zuidelijker via de prachtige wijnregio rondom Margaret River en proeven van alles in de regio, zoals olijven, vers brood, ijs, bier en natuurlijk wijn :P Genieten!!
In Margaret River shoppen we flink en boeken we de ‘Bushtucker Wine Tour’, zodat we ook een dag allebei lekker (veel) wijntjes kunnen drinken haha. Het is een geweldige dag met leuke mensen en veel lekkere wijn, bier en likeurtjes… de cheese- en de chocolate factory!! Op het lunchmenu staat kangaroo, krokodil en nog veel meer lekkers. De terugweg in de bus was, na behoorlijk wat drank, natuurlijk fantastisch gezellig en we hebben flink gelachen met de tourbegeleidster!
In Augusta bezoeken we de lighthouse, maar waaien we bijna weg dus rijden we verder richting Pemberton en Walpole, naar ‘the Valley of the Giants’ waar zich de hoogste Karri-bomen van Australië bevinden, suuuperhoog! Johan klimt via een laddertje in 2 van de hoogste bomen… ik wacht op de ‘Tree-Top-Walk’, waar je iets makkelijker hoog door de bomen kunt wandelen, heel erg indrukwekkend en heel erg hoog! In Peaceful Bay overnachten we en worden we tot op ons gezicht helemaal lekgeprikt door muggen…

We rijden verder langs de kust in het zuiden en in Albany, een van de grotere steden, bezoeken we een oud Whaling Station, waar vroeger op walvissen werd gejaagd, waarvan olie werd gemaakt. Het was wreed om te zien, maar erg interessant en gelukkig mag dit tegenwoordig niet meer door onder andere organisaties als Greenpeace.
De volgende dagen beloofd het goed weer te worden dus we gaan naar Esperance, de plek waar volgens velen de mooiste en witste stranden van Australië liggen. In de pub in Esperance drinken we die avond een aantal jugs bier weg haha, erg gezellig! Toch staan we de volgende dag vroeg op en gaan op weg naar Cape Le Grand National Park. Een aantal weken geleden hebben hier heftige bosbranden plaatsgevonden, waarbij 1 man en 3 backpackers zijn overleden. Heel triest en het bosgebied is helemaal zwart.
We rijden eerst naar Lucky Bay, dat als witste strand van Australië is uitgekozen, dat moet wel wit zijn, want wij vonden de Whitsundays al wit! We hebben prachtig weer (met veel geluk na veel dagen van wind en regen) en het strand is heel breed en lang en inderdaad krijtwit en de zee super blauw!! Het doet bijna pijn aan je ogen zo wit. Op de volgende kleinere strandjes waar we komen, waaronder Hellfire Bay, zijn we helemaal alleen en het is er prachtig en het voelt alsof je op een privé eilandje zit. Het water is ijssskoud, maar we wagen toch een duik… we kunnen hier niet weggaan zonder gezwommen te hebben! Daarna rijden we met onze auto ook nog een stuk over het strand en langs de mooie kust :D

Voor de volgende 2 dagen staat de lange rit van Western Australia naar South Australia op het programma: The Nullarbor. We tanken de auto vol en beginnen vol goede moed. Al gauw betrekt het weer en na een uurtje begint het heel hard te onweren en regenen. Op de Nullarbor bevindt zich het langste stuk rechte weg van Australië, 146,6 km, pijlrecht! Na een hele middag rijden, lijkt het alsof we het slechte weer voorbij zijn gereden en besluiten we halverwege te stoppen om te overnachten. Maar wanneer we parkeren op een gratis campsite en we bezig zijn met koken, begint het weer keihard te waaien en heeft de storm ons ingehaald haha, gelukkig hadden we al eten voorbereid, want nog geen 5 minuten later stormt en flitst het overal en kruipen we snel de auto in. De volgende ochtend worden we wakker van de hitte, 42 graden en veel vliegen, bahh! We rijden weer de hele dag en komen in South Australia ’s avonds 2 collega’s van Coral Bay tegen, gezellie!

We hebben ondertussen al veel gezien van Australië en Western Australia was voor ons zeker het hoogtepunt van Australië, aangezien het hier minder dichtbevolkt is, het er veel minder toeristisch is, er dus veel ruimte is en de natuur geweldig is!!
Helaas waren we van de Eyre Peninsula in South Australia niet heel erg onder de indruk, waarschijnlijk omdat we zoveel moois hebben gezien aan de westkust. Adelaide daarentegen is een leuke stad waar we een dag rondlopen en ‘s avonds lekker biertjes (lees: 0,5 liters) drinken ;)

De Grampians National Park in Victoria is het volgende mooie natuurgebied dat we bezoeken. We maken een aantal stevige wandelingen in 2 dagen door canyons, bergen en met uitzichten over de uitgestrekte velden van het National Park. ’s Avonds maken we een kampvuur en zitten er overal kangaroos om ons heen. ’s Ochtends als we wakker worden zitten er tientallen kaketoes nieuwsgierig naar ons te kijken en te wachten op iets lekkers ;)
In Hamilton, aan het begin van de Great Ocean Road, bezoeken we de kapper voordat we in Melbourne aankomen… dat is al een paar maanden geleden en vooral Johan heeft een knipbeurt hard nodig hahaha. We rijden de Great Ocean Road voor de tweede keer, een prachtige kust!

We zijn weer in Melbourne, de beste stad in Australië!! In de eerste week vinden we een perfect appartementje in South Yarra, de leukste buurt van Melbourne  Een paar dagen later vinden we ook allebei werk bij een leuke ontbijt, lunch en diner zaak, op nog geen 15 minuten van huis. We werken hier allebei zo’n 35-40 uur per week en samen met collega’s hebben we hier een hele leuke tijd. Naast veel werken hebben we ook veel leuke dingen ondernomen in Melbourne, zoals een filmpje in een Rooftop Cinema (een bioscoop midden in de stad, bovenop een gebouw), het Mid-Summer Festival, veel terrasjes op rooftopbars en ’s avonds vaak naar leuke pubs en n ‘kroegentocht’ door de clubs van South Yarra. In het theater hebben we The Illusionists gezien, een toffe Magician Show! Op 1e kerstdag hadden we vrij en gaan we, zoals iedereen hier doet tijdens kerst, lekker barbecuen op ons balkon in 40 graden… Oudjaarsavond hebben we de vuurwerkshow bekeken in South Bank, aan de rivier in het centrum en een aantal drankjes gedronken.

We kopen uiteraard ook een ticket voor de Australian Open in de Rod Laver Arena. Voordat de Australian Open begint leer ik tijdens het werk de spanjaard Guillermo Garcia Lopez (de nummer 26 van de wereld) en zijn managers kennen en hij beloofd me nog 2 tickets voor de eerste dag om naar zijn wedstijd te komen kijken. Het is een groundpass dus we zien veel verschillende wedstrijden. Leuke dag op ons 6e jubileum ;) Een paar dagen later zien we in de Rod Laver Arena Hewitt tegen Ferrer. Het stadion zit vol met Australiërs voor Hewitt, een geweldige sfeer! Ook is het nogal emotioneel omdat het zijn laatste wedstrijd ooit is en hij dus afscheid neemt van tennis en het publiek.
Op 26 januari is het AUSTRALIA DAY! We vieren het uitgebreid in de stad en sluiten af bij de Docklands waar een top DJ draait en we het grootste vuurwerk zien dat we ooit hebben gezien, een groot feest!

Melbourne is nog steeds onze favo stad, en we hebben weer 2 mooie maanden gehad, maar toch besluiten we eind januari om door Tasmanië te gaan reizen. Op het werk vinden ze het heel jammer dat we weg gaan, maar wij willen heel graag naar Tassie nu het nog zomer is. De tickets voor de Spirit of Tasmania (de ferry van Melbourne naar Tasmanië) hebben we al een tijdje geleden geboekt. De auto heeft een opknapbeurt gekregen in Melbourne en we nemen hem mee naar Tassie, we gaan weer 3 weken heerlijk rondreizen!

Het is nu al een lang verslag haha en nu komt het laatste deel; Tasmanië.

Op 1 februari vertrekken we vanuit Melbourne met de Spirit of Tasmania naar Devonport, een bootreis van ongeveer 9 uur. We hebben weer zin in een nieuwe reis, in de mooie natuur en kamperen :) We horen van veel mensen dat Tasmanië op Nieuw Zeeland lijkt dus dat belooft veel moois. Het weer in Tasmanië is de afgelopen maanden heel vreemd geweest. Een paar weken geleden overstroomden de wegen door de regen en op dit moment zijn er ernstige bosbranden in het noorden en sneeuwt het op Mount Wellington in Hobart. Ongelofelijk hoe de natuur zo vreemd kan zijn op één klein eiland.

Op de eerste dag boeken we meteen de Hollybank Treetop Adventure Tour voor over 2 dagen. We besluiten met de oostkust te beginnen dus we rijden richting Launceston door de Tamar Valley waar de eindeloze wijngaarden ons weer verleiden tot een hapje en een drankje. Midden in de stad Launceston ligt de Cataract Gorge, waar we een stoeltjeslift naar boven nemen en de routes door de gorge lopen. Aan de haven in de stad verkopen ze heerlijk ijs als dessert ‘s avonds ;)
2 dagen later vliegen we aan een tuigje door de hoge bomen, woehoee haha! De langste swing is 400 meter, heel tof! ’s Middags bezoeken we hoge watervallen in het noord-oosten en de Lavender Farms, waar helaas net alle lavendel is geoogst, het gebied is echter heel rustgevend. We komen aan in Binalong Bay en overnachten 2 nachten bij Bay of Fires, op het strand. De stenen op het strand zijn allemaal oranje, een heel apart gezicht. We hangen lekker n lange dag de kampeerder uit door te relaxen aan het witte strand :) We krijgen een adres van een man die vraagt waar we vandaan komen en of we zin hebben hen op te komen zoeken als we nog in de buurt van Sydney komen, superleuk :) Ook vinden we hier een nummerbord van Tassie die we aan onze verzameling kunnen toevoegen!
Via de Great Eastern Drive rijden we richting het zuiden en gaan we naar Freycinet National Park, waar we willen kamperen. Als we bij aankomst op de campground de deur openen en spullen aan het pakken zijn voor de koken, kruipt er een mega grote hunstman (een spin!!!) in de auto, aaahhhh! Ze doen geen vlieg kwaad en zijn niet giftig of iets dergelijks maar hij is heel groot en ik schrik me dood! Hij verstopt zich en we moeten m zoeken…. Gelukkig zien we hem snel en kunnen we hem overmeesteren ;) pfff heel erg opgelucht! We overnachten tussen de kangaroos en possums die graag een hapje pompoen met ons mee eten haha! Het is die avond super helder en de melkweg en miljoenen sterren zijn prachtig!
De dag erna staan we vroeg op en starten de lange en zware wandeling naar het bekende Wineglass Bay. Na een lange klim is het uitzicht fantastisch, daarna lopen we omlaag om een duik te nemen! De rest van de wandeling is nog 8 km langs de kust en in de bossen kruipt er een dikke slang vlak voor ons langs… Aan het einde zijn we behoorlijk moe maar het was weer erg mooi!

Een van de volgende dagen boeken we bij een heel chaotisch vrouwtje de ferry naar Maria Island, een echte must do! Het eiland is alleen te voet te bezoeken, en rijden geen auto’s en er zijn geen winkels of iets dergelijks. We maken 2 lange wandelingen door een totaal verschillende omgeving dan we gewend zijn, hele mooie heuvels vol met gras, je kunt heel ver kijken. De natuur is heel onaangetast en het voelt echt alsof je op een onbewoond eiland bent. We zien hele schattige wombats, heel speciaal. De painted Cliffs aan de andere kant van het eiland zijn al net zo mooi.. de foto’s zeggen waarschijnlijk genoeg! We sluiten af met fish and chips :D

In de Tasman Peninsula, het zuid oosten van Tasmanië, bezoeken we Tasmanian Devils Unzoo. De Tasmanian Devil is met uitsterven bedreigt door een ziekte. Ze proberen hem hier veilig te houden en weer meer devils te laten opkomen tot een veilig getal van 500. In het uiterste zuiden ligt Remarkable Cave en is een grot die 2 ingangen heeft vanuit zee, we zijn er bij laagtij dus kunnen de grot van binnen bekijken, een geweldige kust!

In Hobart lunchen we ’s middags lekker en lopen we midden in de supermarkt tegen Bart aan, die we hebben leren in Coral Bay op zijn boot, hahah hoe toevallig! Hij is hierheen gevaren en wij de afgelopen maanden over land gereden. Vanuit Hobart bezoeken we Mount Wellington waar we wanneer we, na 12 km omhoog rijden, boven aankomen midden in de wolken staan en geen hand voor ogen zien haha. Gelukkig trekt de wolk snel over en verschijnt er een supermooi uitzicht over de Hobart en omgeving! Vanaf hier rijden we zo snel we kunnen richting de ferry naar Bruny Island, we halen de laatste ferry van die dag op de allerlaatste seconde!

Bruny Island bestaat uit 2 gedeeltes, die met elkaar verbonden zijn door een smal stuk, ‘de nek’ van het eiland genaamd. Bij aankomst rijden we meteen door richting het zuiden en wanneer we bij het smalle gedeelte aankomen staat de zon al vrij laag. Een korte wandeling omhoog via een trap, brengt ons een fantastisch uitzicht over de 2 baaien. We kamperen die avond in de baai op een campground voor $5,- p.p., en krijgen weer veel bezoek van kangaroes en possums. Op het eiland genieten we 2 dagen van de rust en van de mooie kust aan alle kanten, van ontzettend ruig gebied tot relaxte strandjes. Het eiland is even groot als Singapore, het grote verschil is dat er in Singapore zo’n 6 miljoen mensen wonen en op Bruny Island slechts 650… Zo krijg je een idee van hoeveel mooie natuur het eiland heeft. Langs de kant van de weg kun je overal verse bramen en bosbessen plukken, ze zijn super zoet en overheerlijk :D
Wanneer we terug zijn in Hobart, gaan we op zaterdag naar de wekelijkse Salamanca Market, waar we een aantal souvenirtjes kopen en lekkere koude pilsjes drinken. Vanuit hier gaan we weer op weg richting het noorden via de westkant van het eiland. Het beloofd een bergachtig gebied te worden, dus we verwachten regen ;) Maar voordat het zover is vinden we via wikicamps een openbare zwemclub, waar we zin hebben in een duik en een warme douche haha! Die nacht kamperen we dichtbij Mount Field National Park, we blijken naast een lokaal ‘firestation’ te staan, want midden in de nacht worden we wakker van een brandalarm…haha! Gelukkkig is er niets aan de hand en komt iemand het alarm na 10 minuten loeien uitzetten. In het National Park maken we een 2 uur durende wandeling langs vele watervallen en , de hoogste bomen van Tasmanie! We rijden ook naar de top van het National Park, dat in de winter een skigebied is. Het is er nu zo’n 6 graden en het regent…dus we draaien ons om haha.
Hoe noordelijker we gaan, hoe frisser het wordt. Via de Lyell Highway rijden we naar het plaatsje ‘Derwent Bridge’, waar we plotseling midden op de weg in een van de vele bochten stilstaan… er staan zo’n 15 auto’s voor ons en er ligt een dikke omgevallen boom, ongeveer 1 meter doorsnee, midden op de weg! Vanuit beide kanten staan veel mensen toe te kijken hoe 2 mannen, die toevallig een kettingzaag bij zich hebben, de boom in stukken aan het zagen zijn. Een stuk verderop zien we langs de weg 2 keer een echidna zitten, gaaf om te zien hoe ze in het wild leven. Ze graven met hun poten en steken hun snuit in het zand op zoek naar mieren…haha wat een schattige beesten!
Op het parkeerterrein van het Derwent Bridge Hotel mogen we gratis overnachten. Natuurlijk drinken we hier een paar potten bier en eten we een hapje voor de grote warme open haard, een romantische valentijnsdag ;) en gezellig tussen alle Aussies! ’s Ochtends bezoeken we ‘The Wall’, een gepassioneerde houtbewerker/ kunstenaar, die grote blokken Huonpine-hout bewerkt en er levensechte kunstwerken van maakt. De uitgesneden mensen en dieren zijn allemaal net echt, ongelofelijk knap! Door het regenwoud in de omgeving maken we een paar wandelingen, alles is groen! Het regent de hele dag, maar dat vinden we helemaal niet erg, het is heerlijk om in de frisse lucht door het bos te lopen. Aangezien het ’s avonds nog steeds heel hard regent, besluiten we in Queenstown voor 2 dagen een soort sta-caravan te nemen, lekker warm in een huisje, waar we al onze kleren weer wassen  gezellig koken, tv kijken, relaxen en een paar six-packs bier drinken ;)

Over de kronkelende wegen, rijden we verder richting het noord-westen. In Burnie gaan we lekker lunchen, doen we een dutje op het strand en zien we na zonsondergang de pinguins vanuit de zee de kant op komen om hun nest te zoeken <3 mooooi verjaardagskado!!! Want de dag erna ben ik jarig!! ’s Morgens staan we vroeg op en maken we in het park in de stad een ontbijtje en gaan we op zoek naar platypus (vogelbekdier). Een vrouw, ze is biologe, legt ons uit waar we op moeten letten. We weten het niet helemaal zeker maar denken dat we iets gezien hebben, ze leven voornamelijk onder water. Johan heeft allemaal lieve kadootjes gekocht, en dat terwijl ik al veel had gekregen op de markt in Hobart:) Daarna maken we een ritje langs de noord-west kust en stoppen op allemaal mooie plekken, zoals Wynyard, Table Cape en The Nut. We lopen de hele dag rond met ‘Happy Birthday-hoedjes’ hahaha! Helaas kunnen we het uiterste noord-westen niet zien, in verband met de grote bosbranden die er op dit moment zijn. We ruiken de rookwolken en zien af en toe een helikopter vliegen die volop aan het blussen zijn. In het plaatsje Boat Harbour Beach kamperen we aan het strand. We nemen nog een frisse duik en gaan daarna lekker biertjes drinken, proost haha! Ik heb een te gekke verjaardag gehad!!

Ons laatste avontuur in Tasmanië is Cradle Mountain, last but not least!! We zijn goed uitgerust en besluiten 3 dagen in het beroemde Cradle Mountain National Park te besteden. Het is een ongelofelijk mooi gebied! Op vrijdag verkennen we het park en maken een 3 uur durende wandeling (6,5 km) om Dove Lake, met Cradle Mountain op de achtergrond. Het is een vlakke wandeling en wij plakken er een steile beklimming naar Lake Wilks aan vast, de uitzichten zijn nu al ontzettend mooi... we zijn benieuwd wat er komen gaat op onze wandeling richting de top op een van de volgende dagen. Aangezien het op zaterdag erg bewolkt is, en we weten dat zondag een prachtig zonnige dag wordt, besluiten we de tweede dag allemaal kleine wandelingen te maken door het park. De omgeving is heel divers, van een groen bos en blauwe meren, tot hoge bergen en rotsen, we kijken onze ogen uit. Als het ’s avonds bijna donker is zitten er 4 kangaroes (paddy melons) om ons heen en een wombat!! We hadden er nog geen van dichtbij gezien, maar hij komt ons zelfs opzoeken! Hij is stukken groter dan we hadden verwacht en heel nieuwsgierig haha!
Op de derde dag in het park, en onze allerlaatste dag in Tasmanië, beginnen we aan de grote uitdaging, de wandeling naar de top van Cradle Mountain (1545 meter hoog!). Wanneer we de berg vanuit de parkeerplaats bekijken, geloven we niet dat je écht tot de top kunt… We weten dat het zwaar wordt, maar we hebben er ontzettend veel zin in! We starten ’s morgens om 8 uur bij Ronny Creek en lopen door de groene grasvelden, langs riviertjes en meren, door de bossen en klimmen over de bergen langzaam omhoog. Het is fantastisch!!! We genieten enorm van al het moois en maken veel foto’s en filmpjes :) Na 3 uurtjes flink pezen zien we Cradle Mountain aan onze voeten liggen en beginnen we vol goede moed aan de beklimming… zo’n 1,5 - 2 uur klimmen we letterlijk met onze handen en voeten omhoog via rotsblokken, af en toe stoppen we natuurlijk voor de megaaaa mooie uitzichten! We voelen ons echte bergbeklimmers haha ;) We bereiken de top!!!! Het uitzicht is niet te beschrijven, echt heel gaaf!! Met een lekkere lunch genieten we van het uitzicht en maken we freaky foto’s ;) We zijn ongeveer een uurtje op de top en klimmen dan weer helemaal naar beneden, en dat is soms zelfs lastiger dan omhoog… toch gaat ons het vrij goed af en bijna beneden komen we een bus chinezen tegen die zenuwachtig omhoog kijken… dat gaat niks worden hahaha! Nu komt de rest van de uitdaging… want we zijn pas op de helft! We lopen verder langs Cradle Mountain en kijken uit over Dove Lake, dat zo’n 400 meter lager ligt. De route gaat steeds omhoog en omlaag en het begint heel zwaar te worden, vooral aan onze benen en knieën. We hebben nog veel mooie uitzichten over allemaal verschillende meren en bergen en klimmen via een ketting het laatste stuk omlaag. Na 9 uur komen we dichterbij het einde en worden we steeds vrolijker, we made it!! We zijn super trots op ons zelf en heel blij dat we klaar zijn haha. Terug bij de parkeerplaats spotten we nog 2 wombats, heel schattig!! Wat een dag! We moeten nog een stukje rijden tot Devonport, waar morgen de ferry richting Melbourne vertrekt... de spierpijn de volgende dag is bij mij enorm!!!, Johan heeft nergens last van… hahaha

Tasmanië was één groot en super tof avontuur, misschien wel de mooiste staat van Australië..!! We zouden meteen weer terug willen om nog langer te genieten van al het moois! Het toffe aan Tasmanië is dat het ontzettend divers is, in het noorden vindt je grote bossen en wijnstreken, de oostkust heeft de mooiste en witste stranden die je je kunt voorstellen, het zuiden heeft prachtige eilanden en Hobart is een gezellige stad en de westkust is een ruig en bergachtig gebied. Het is allemaal even indrukwekkend!! Byebye Tasmania!

We zijn sinds gisteren terug in Melbourne, waar we de komende dagen even bijkomen en weer op zoek gaan naar werk. We hebben vandaag al een appartementje gevonden midden in de stad op de 10e verdieping, met tennisbaan, een gym en een zwembad :D We het is hier momenteel 42 graden… pfff niet uit te houden!

Tot snel! Lots of love, xxxxxxxx Johan en Astrid.

• 24 Februari 2016 - 13:57

Joan:

Super gaaf. Dank voor T verslag. Fijn ook dat je zo' n fantastische verjaardag had Astrid.
    We hebben aan je/ jullie gedacht. Liefs, ook van Annet, joan

• 24 Februari 2016 - 18:31

Henny:

Wat ein sjiek versjlaag en wat geweldige verhaole! Super wat geer allemaol mitmaak en taegekomt! Vaol plezeer nog! Groete van Wim en Henny.

• 25 Februari 2016 - 09:42

Peterke:

Wat een verhaal en wat een belevenissen. Ik kan me nu, een week in Nieuw Zeeland verblijvende, heel goed voorstellen war je meemaken. Ook hoe fantastisch het is om dit allemaal van heel dichtbij mee te maken. Een verhaal en foto's zegt heel veel maar weegt absoluut niet op tegen het lijfelijk mee te maken. Een genot om jullie verhaal te lezen. Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal met foto's. Astrid en Johan blijf vooral genieten met hetgeen jullie mee bezig zijn. Het gaat jullie goed en tot een volgende keer.
    Liesbeth en Peter.

• 25 Februari 2016 - 10:43

Ien:

Wauw Astrid,dit is zoals je schrijft een heel,heel tof avontuurtje!!!!

• 02 Maart 2016 - 07:35

Astrid:

Dankjewel allemaal!

• 17 Maart 2016 - 17:36

Ria:

Hoi Astrid en Johan: ik heb jullie verslag in delen gelezen. Vandaag pas het laatste: een hele kluif!
    Super, wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Nog heel veel plezier verder. Groetjes vanuit een zonnig maar fris Remunj.

• 01 September 2016 - 22:07

Omahurkxkens :

astrid en johan .. het is donderdag avond 1 september 21.54 astrid je krijgt van oma een dikke 10 met zo,n verslag . het woord ,, lekker ,, is mij het meeste bij gebleven van je mooie verslag . toen ik las dat de kangaroe en krokodil lekker smaakte ???????? was misschien het flesje bier te gauw leeg geweest die avond ? met mij is alles nog heel goed . ben vandaag voor het eerst in st. o. berg naar de heemkunde geweest aan het kerkplein , best de moeite waard . astrid ik had inge in nieuw -zeeland [ waar je nu met johan bent twee groeps-foto.s gestuurd, natuurlijk een voor jou , maar van new- zeeland heb ik geen adres van jullie twee ,,, ik hoop dat ze goed zijn aangekomen ,, lieve schat vele groeten en een dikke , kus , van oma ..... st.odilienberg