Australie!!! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu Australie!!! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu

Australie!!!

Blijf op de hoogte en volg Johan en Astrid

04 November 2013 | Australië, Airlie Beach

Hi guys! How are ya? :D

We hebben weer even de tijd genomen om een verslag te typen, we hebben alweer zoveel meegemaakt. Ondertussen zijn we al 2,5 week in Australie, en we vinden het hier fantastisch!! De mensen zijn ontzettend aardig, behulpzaam en enthousiast en het weer is helemaal top, het begin van de zomer!!!
Na een lange vlucht vanuit Bangkok, en een korte tussenstop in Taipei (Taiwan), eindelijk aangekomen in Sydney. We zijn blij dat we er zijn en voelen ons hier meteen thuis. Het is wel een echte cultuurshock, alles is anders dan in Thailand! De mensen, de wegen, het eten en de sfeer. Op het vliegveld werden we opgehaald door 2 Nederlandse jongens van Australian Backpackers. Met een chille stationwagon werden we naar ons eerste hostel in Manly (een wijk in Sydney) gebracht. Bij aankomst kregen we een korte uitleg over onze Australische Medicare en bankrekening, die al voor ons was geopend. Een gezellig hostel, met veel Nederlandse backpackers. Toen we in de tuin van het hostel zaten, kwamen er ineens allemaal zwarte as-deeltjes uit de lucht vallen, al snel hadden we in de gaten dat het om de ergste bosbranden ooit rond Sydney ging, best spannend! Gelukkig hebben we er, behalve de gekke lucht, niets van gemerkt!

Met de ferrypas zijn we meteen richting het centrum van Sydney gevaren. Vanuit de ferry hadden we, tijdens zonsondergang, een prachtig eerste uitzicht over de stad, de Sydney Harbour Bridge en The Sydney Opera House. Geweldig!! De 2e dag hebben we een wandeling gemaakt door Manly (de Scenic Walkway), een 4 uur durende wandeling door het National Park, met veel mooie uitzichten. Daarna in Sydney rondgelopen, er was vanalles te doen in de stad vanwege het 40-jarige bestaan van het Sydney Opera House. Erg gezellig! De volgende dag sliepen we in een hostel midden in Kings Cross, het red-light district/ uitgaansgebied,van Sydney. Op een 10-dorm slaapzaal was het al snel een groot feest, met 8 verschillende nationaliteiten. Cyrus, een gekke kiwi (Nieuwzeelander), was een beetje gestoord, maar hij bracht wel een leuke sfeer. Het was een gezellige avond pilsjes drinken met zn allen! De dag erna hebben we de hele stad rondgelopen, in het park gerelaxed en een wandelroute door 'The Rocks' gedaan, de oudste buurt van Sydney. Onze free-guide (een overenthousiaste jongen uit Sydney) vertelde alles over vroeger en het ontstaan de stad. De wegen zijn hier trouwens ontzettend breed en lang, en het is heel heuvelachtig dus onze voeten waren 's avonds doodmoe! De laatste dag in Sydney zijn we met Eva (een Hongaarse meid) naar Bondi Beach geweest. Een echt Baywatch strand en hier worden de scenes van Bondi Rescue opgenomen.

De volgende nacht om 4 uur opstaan voor het vliegtuig naar Cairns. Met een taxi richting het centrum, gelukkig hadden we ons hostel al geboekt. In het hostel sliepen we met 2 chinezen op een kamer, ze gingen om 9 uur 's avonds slapen en om half 6 stonden ze al op...beetje vreemd ! Cairns is een mooie schone stad met veel fitte en sportieve mensen, er staan zelfs fitnessapparaten langs de boulevard. Ook staan er overal palen met drinkwater, een openbare lagoon (in de zee zitten krokodillen), gratis wc's en douches en overal openbare bbq's! Alles is hier ontzettend duur, dus we eten alleen maar brood, rijst, pasta, noodles en fruit haha. Wel allemaal gezond, ongezond is duur! Een pilsje kost 5 dollar en kip is niet te betalen. Het softijsje van de Mac is iedere dag vaste prik, $0,30 , dat past gelukkig wel binnen ons budget!

In Cairns zijn we op zoek gegaan naar een auto en gelukkig al snel een gevonden. Ford Falcon Station Wagon, net een lijkenwagen! Matrasje gekocht en op maat geknipt, gordijnen erin gemaakt en klaar om te vertrekken. De eerste nacht in de auto is even wennen. We worden al snel weggestuurd van de parkeerplaats waar willen overnachten, en moeten op zoek naar een andere plek, ergens in een straatje onder een boom. Toch hebben we erg lekker geslapen voor de eerste keer! De dag erna vertrekken we vroeg richting het noorden over de Captain Cook Highway, een prachtige weg langs de kust. De eerste stop, na ongeveer 1 uur, is Port Douglas, een klein toeristisch plaatsje, waar we even lekker uitrusten. Daarna komen we bij Mossman Gorge, waar we een wandeling hebben gemaakt door het Daintree National Park, een prachtig regenwoud met veel verschillende soorten oude en hele hoge bomen! Aan het einde van de wandeling even lekker afkoelen onderaan de waterval. Na weer een uur rijden, kwamen we aan bij de Daintree River. Alleen met de ferry konden we oversteken naar Cape Tribulation. In de kleine buurt supermarkt hebben we wat te eten gekocht (superrrduur!) en op de camping heerlijke pasta klaargemaakt. De camping ligt midden in het regenwoud en na 50 meter wandelen sta je midden op een verlaten strand, heel gek, het lijkt net Expeditie Robinson, je ziet helemaal niemand, alleen soms een krabbetje! De volgende dag het lange strand afgelopen en door het regenwoud aan de andere kant op een nog mooier en witter strand uitgekomen. Even lekker uitgerust in de zee en een dutje gedaan op het strand. Bij het strand staan waarschuwingsborden voor krokodillen en kwallen. Ook liggen er flessen azijn, voor het geval dat je gestoken wordt door een kwal. Na een lekkere lunch, op zoek naar een swimming hole die op onze kaart staat aangegeven. We komen aan bij Masons Creek, een kleine uitmonding van de rivier midden in The Rainforest. Stilstaand water dat zo schoon is dat je de bodem en de vissen ziet zwemmen. Er hangen 2 touwen aan een boom, even lekker slingeren en plonsen! We vallen van de ene in de andere verbazing hoe mooi het hier is. Na een tijdje kregen we gezelschap van 2 finse jongens die vertelden dat er nog zo'n mooie plek is, 'the blue hole', misschien iets voor morgen! Op de terugweg liepen we op vlonders door het regenwoud, en opeens staan er rechts van ons, op 5 meter afstand, 2 grote en een baby Cassowarie! We hebben er 3 kwartier naar zitten kijken, ze waren kikkers uit elkaar aan het trekken. Opeens hadden ze ons in de gaten en kwamen ze wel erg dichtbij, ze kunnen best aggressief worden! Veel foto's gemaakt en toen gingen ze er snel vandoor. De vrijwilligers die we tegen kwamen, vertelden dat we heel veel geluk hadden om ze van zo dichtbij, in het wild, mee te maken! Vol verbazing terug naar de camping, lekker eten en nagenieten van de dag met een koud pilsje.

's Morgens zweten we de auto uit, om 8 uur al zeker 30 graden! Auto omtoveren en terug richting het zuiden. Wel nog even op zoek naar 'The blue hole, er is geen bordje dat deze plek aangeeft. Ergens een sneaky weggetje ingeslagen, aangekomen bij een weergaloos mooie plek. Het verhaal gaat dat Aboriginal-vrouwen hier vroeger gingen bidden en wassen. Het water is nog blauwer en schoner dan op de vorige plek. En we waren helemaal alleen, echt een paradijs! De foto's zeggen genoeg! Na een paar uurtjes zwemmen, terug richting Cairns om lekker te bbqen.

De dag erna staat duiken en snorkelen in The Great Barrier Reef op ons programma! Om half 9 vertrekt de boot naar de eerste duikplek. We waren onze pasjes vergeten, maar gelukkig staan we in het systeem van PADI. Eenmaal in het water, hebben we er helemaal zin in, het zicht is geweldig! De eerste duik is 35 minuten naar 16 meter diepte, de 2e 50 minuten naar 12 meter. Veel kleuren koraal en vissen in verschillende vormen en maten. Zelfs een white-tip reef shark gezien en natuurlijk Nemo!! :D Great Barrier Reef is fantastisch! Met een onderwatercamera filmpjes en foto's gemaakt. De entertainer van de dag gaf op de terugweg nog een grappige show, erg leuk!

Volgende morgen vroeg op weg, verder richting het zuiden. Inmiddels hebben we ons ritme hier behoorlijk aangepast, het is vroeg donker en 's morgens is het al erg warm in de auto. Dus optijd naar bed en 's morgens 7 uur opstaan. We zijn nog niet heel veel op stap geweest, het is ontzettend duur en het is fijn om vroeg op te staan om veel te kunnen zien van al het moois hier! We nemen dus de mooiste route, de bergen in, kronkelend over de smalle wegen richting de Millaa Millaa Watervallen. Op de weg ernaartoe, op verschillende plekken gestopt, zoals bij de 'Curtain Fig Tree'. Een grote beroemde oude boom, die eruit ziet als een gordijn van wortels. Daarna de watervallenroute, sjieke watervallen en lekker zwemmen! Na deze afkoeling was het alleen maar rechtdoor karren, gelukkig met cruise control :D We hebben trouwens een grote fles zonnebrand gekocht, want de zon schijnt erg fel en de ozonlaag is hier dunner, dus verbrand je sneller. Dus veel smeren! :D

Vanuit Townsville, gaan we een dag naar Magnetic Island. Het eiland staat bekend om koala's, dus gaan we op zoek. Na de bus te hebben gemist, zijn we het hele eiland te voet (8 km!!) overgelopen, even relaxen in Horseshoe Bay. Een verkoper in een winkel raad ons aan naar 'The Forts' te gaan, waar veel koala's schijnen te zitten. We lopen snel, want anders missen we de bus weer! Mooie uitzichten, maar aan de top nog steeds geen koala's, sjajse! Op de terugweg zien we hoog in een boom een baby koala zitten, superrrschattig! Net voor het einde, vinden we ook nog een slapende koala in een boom, blij dat we er toch nog 2 gezien hebben! Met de ferry terug naar het vaste lang en terwijl het donker wordt en we op zoek gaan naar een slaapplek, zien we wel 15 wallaby's gewoon langs de weg staan en zit er nog een bush-dragon midden op de weg! Slaapplek gevonden bij een tankstation, druk met veel backpackers en warme douches, heerlijk! Morgen moeten we weer een flink aantal kilometers afleggen naar Airlie Beach.

300 kilometer te gaan, muziek lekker hard in de auto, en een lange weg rechtdoor! Er liggen helaas veel dode kangoeroes en wallaby's langs de weg, echt heel zielig. In Airlie beach een fijne camping gevonden, met WIFI :D
Tijd voor een dag naar de Whitsundays! Met een gezellige groep van 25 personen en 2 grappige guides op een grote speedboot gingen we de zee op. Behoorlijke snelheid, heel tof! Op de eerste locatie gingen we snorkelen, helaas niet zo'n mooi zicht als bij het duiken, maar toch supergaaf. Toen naar de Whitsundays. Na een wandeling door de bergen, kwamen we aan bij een prachtig uitkijkpunt, volgens de guide het 3e meest gefotografeerde viewpoint ter wereld. Ongelofelijk mooi, het is echt zo mooi als op de plaatjes! Blauw water dat overvloeit in witte stranden, het strand is zo wit dat het zand niet eens warm wordt, het is net bakpoeder waar je overheen loopt. Nog nooit zoiets moois gezien!! Na een tijdje genieten, naar Whitehaven Beach. Al net zo wit en blauw :D Geen takje of blaadje te zien, helemaal schoon! Het zand werd in 1980 door de NASA gebruikt voor lenzen te maken. En we gebruiken het als scrubzout hahah! Met een lekker biertje en stokbrood genieten we een lange avond na van deze dag. No worries!!

Vandaag gaat onze reis naar het zuiden verder, op naar Fraser Island, we zijn benieuwd! Tot de volgende keer, de foto's volgen snel :)

See ya! xx Johan en Astrid

• 04 November 2013 - 09:26

Siem:

Awesome! Eg ruig! Geniet der van

• 04 November 2013 - 09:59

Lonneke:

Echt super sjiek om te lezen! Denk dat de chinezen daarom ook zo vroeg naar bed gingen, omdat t smorgens zo vroeg al 30 grade is.. :) keiveel plezier nog en geniet van al dat moois!!! X lonneke

• 04 November 2013 - 10:37

Vicky:

Geweldig! Ik krijg echt helemaal fernweh hiero haha! Gingen jullie toevallig duiken bij Passions of Paradise? Ik weet nog wel dat daar ook iemand was die een toffe show gaf. :)
    Man, als ik het geld en de tijd had zou ik geen seconde twijfelen en jullie kant op komen! Veel plezier nog, ben benieuwd naar jullie komende verhalen!

• 04 November 2013 - 13:05

Ellie Hurkxkens:

Een mooi verhaal en wat een prachtige ervaringen! Veel plezier tijdens de rit naar het zuiden.
    XX Ellie

• 04 November 2013 - 14:57

Ien:

Top man. Wat kei gaaf.
    Heel veel plezier en als jullie terug zijn wil ik die foto's zien.
    Groetjes Ien

• 04 November 2013 - 15:53

Joan Bulder:

smullen! dank voor alle aandacht en tijd die in die verslagen gaan zitten- zijn wij ook een beetje op reis.

• 04 November 2013 - 16:12

Oma Hurkxkens:

ik heb jullie belevenis weer gelezen .. ik denk dat ik de volgende keer mij een vrije dag moet uittrekken . om alles te kunnen lezen . in ieder geval niet tussen de . SOEP EN DE MAALTYDEN effen door ... wat fijn dat er niet veel tegenslagen op jullie pad zijn gekomen , tot nu toe.. hier is het erg nat en storm geweest de laatste dagen ... het is echt herst. de bladeren zijn met bosjes gevallen.. gisteren was het allerzielen .. herdenking van de overleden familie leden en dorps bewoners ... astrid en johan zorg goed voor elkaar ,,, geniet van alles wat jullie tegen komen. en tot een volgende keer ,, [ het is nu 4 november 2013 ruim 4 uur in de middag uren ] julle oma hurkxkens uit st. o. berg ]

• 05 November 2013 - 15:22

Norma:

Wauwie! Top! Jaloers!.... Sprakeloos!
    Geniet ervan lieverds! X