Thailand: eilanden en duikcursus - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu Thailand: eilanden en duikcursus - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu

Thailand: eilanden en duikcursus

Blijf op de hoogte en volg Johan en Astrid

15 Oktober 2013 | Thailand, Koh Tao

Sa-wat-deeka (Hallo!) daar zijn we weer!!

Er zijn alweer 2 weken voorbij en onze tijd in Thailand zit er helaas op, we hebben ervan genoten!

Na aankomst op Koh Samui, het eerste eiland, zijn we naar de oostkust van het eiland gegaan, Chaweng beach. Het mooiste strand van dit eiland. Hier zijn we 2 nachtjes gebleven om bij te komen en te genieten van het strand, cocktails en Chang Beer:D We raakten aan de praat met de eigenaar van een Ierse bar die ons vertelde dat hij scooters verhuurde en het de moeite waard was op deze manier het eiland te ontdekken. We hebben de hele dag rondgecrosst en veel mooie dingen gezien: the Golden Buddha (gouden buddha van 8 meter hoog), een mooi aangelegde tuin (die zie je hier niet veel) en na een behoorlijk heftige klim een prachtig uitzicht over de zee en het eiland. We waren er stil van! Na een drankje en bijna verdwaald te zijn kwamen we opeens aan bij the mummified monk, een monnik die in 1975 overleden is en al 38 jaar als een symbool voor het boeddhisme in een glazen tempel tentoongesteld wordt. 's avonds nog wat leuke souvenirs gekocht en op het strand een waterpijp gerookt met uitzicht op een Thaise Fire-show.

Na 4 dagen Koh Samui, op de boot naar het party eiland Koh Pha-ngan. Een ontzettend schommelende rit van 45 minuten, iedereen blij dat we er waren! 's Avonds o zoek naar feest, niet veel te doen in het kleine plaatsje Haad Rin (laagseizoen). We kwamen we een aantal mensen (Nederlanders, zwitser, braziliaan, duitsers) tegen en na een aantal pilsjes en buckets (emmers mixdrank) zijn we met z'n allen gaan feesten op de Black Moon Party!! Daar kwamen we heel toevallig ook nog Olga, een meid uit Herkenbosch, tegen. Een gezellig Techno feest op het strand met veel blacklights en black light tattoos, leuke avond! Na afloop met z'n drieën op de scooter, heel voorzichtig de grote heuvels op en af.. de dag erna: een kater! Op naar de volgende plek, het weer helaas iets minder, maar wel een typisch Thaise avondmarkt met veel lekker eten, bij elk kraampje iets anders gegeten :D

7-10-2013, overtocht naar het kleinste eiland (ongeveer zo groot als Sint Odilienberg), Koh Tao. De zee was weer behoorlijk wild, dus de boot ging van links naar rechts...3 uur lang. Hoe dichter bij Koh Tao, hoe blauwer de zee en hoe zonniger! Aangekomen op de pier, stond een haag van Thaien op ons te roepen/ schreeuwen: TAXI TAXI, om gek van te worden (dit doen ze namelijk in heel Thailand). Dan blijven ze je nog 10 minuten nalopen, terwijl je duidelijk 'nee' zegt. Na een tijdje toch een goedkope taxi (een soort open pick up truck met bankjes achterop) gevonden naar Sairee Beach. Daar op zoek naar een hotel, wat behoorlijk lastig bleek, Thaien spreken elkaar vaak tegen!
Na een nacht werden we door de duikschool opgepikt en naar ons resort (Montalay) aan de andere kant van het eiland gebracht. De wegen ernaartoe, eigenlijk geen wegen te noemen, waren zo hobbelig en supersteil dat je er amper over heen kon rijden. Gelukkig hadden we een ervaren chauffeur die langs de diepe kuilen stuurde. Een prachtig resort met zwembad en een mooie baai aan een wit strand. We zitten in een jungle cabin, een hutje met een gedeelte badkamer, best knus en romantisch, alleen kruipen er hier af en toe wat beestjes rond, kakkerlakken, maar vooral salamanders, waar we al redelijk aan gewend zijn, ze doen geen mens kwaad, al schijten ze soms wel op je bed... 's Avonds ging As naar de badkamer om te douchen en nog geen 5 seconden later is ze terug: "er zit een suuupergrote salamander op de wc, zeker 20 cm lang!!" (de wc hangt hier trouwens overal bijna onder de douche, dus alles wordt nat, heel apart). De salamander zit er vervolgens de rest van de week en we raken er een beetje aan gewend.

Bij de duikschool gemeld, morgen mogen we beginnen. Dus een lekker dagje strand en snorkelmateriaal gehuurd, alvast de mooie onderwaterwereld bekeken, niet in woorden uit te drukken, prachtig koraal en veel vissen! Na een tijd begon het zelfs te stortregenen, maar hier merk je onder water niets van! Een goede oefening voorafgaand aan het duiken.

DUIKEN!!! de eerste dag: Maaike is onder duikinstructrice, een leuke Nederlandse meid (21 jaar en al alle duikcursussen afgerond, ze heeft al zeker 350x gedoken!) we hadden in het vliegtuig al veel theorie gemaakt dus daar waren we snel doorheen. Toen de outfit passen en het zwembad in voor de eerste oefeningen. In het begin even wennen, maar daarna ging het goed. Helemaal klaargestoomd voor de dag van morgen, duiken in zee, we hebben er zin in!! 's Avonds de Examens gemaakt en toch een beetje zenuwachtig voor morgen.
Dag 2. 's Morgens spullen pakken en met z'n allen op weg naar de eerste duikplek. Op de boot de laatste instructies en met z'n vijven het water in. Al snel kwamen we erachter dat het zicht onder water erg slecht was, waardoor we veel te diep gingen voor onze eerste duik, oepss! Dong (onze medestudent) verslikte zich en Astrid kreeg 2 flippers in haar gezicht ergens onder water, snel weer naar boven, dit was geen prettige duik! De 2e duik ging stukken beter, het zicht was nog niet optimaal, maar we hebben wel al vanalles gezien!
Dag 3. Op weg naar 'Japanese Garden' (een duikplek) was het weer fantastisch en werd meteen duidelijk dat het water veel helderder was. Onder water een aantal oefeningen moeten uitvoeren, voor het behalen van onze Padi Open Water. Daarna de mooie vissen en koraal bekijken, foto's gemaakt, een prachtige duik! De laatste duik hebben we weer mooie dingen gezien en leuke spelletjes gespeeld! Terug bij de duikschool met z'n alleen een drankje gedronken en kregen we te horen dat we geslaagd waren :D Vanaf nu mogen we dus op eigen houtje (met z'n tweeën) tot 18 meter diep duiken. Nog even een echte Thaise Curry gegeten (zoals bijna elke dag) en lekker slapen, heel moe!

De volgende dag ook op dit eiland een scootertje (klein maar fijn) gehuurd, om de uithoeken van dit kleine eiland te bekijken, mooiii!! Aan een wit strandje in de blauwe zee nog even gesnorkeld (we zijn nu verliefd op de onderwaterwereld!), een leuke duik-tas gekocht en een ticket voor onze terugreis naar Bangkok geregeld.

Na 1,5 uur wachten vanuit Koh Tao op weg naar Chumphon (het vaste land) met de boot. 3 uurtjes heerlijk naar de mooie zee zitten kijken. Aangekomen in Chumphon met een busje naar het station, waar onze trein pas om 23.30 uur vertrok, in een cafe'tje gezellig gegeten en gedronken en gewacht op de trein. om 23.00 uur kwamen we aan op het station en kregen we te horen dat onze trein 3 uur vertraging had, aaahh balen! Oke, geen probleem, biertjes gekocht, kaarten en wachten. De locale mensen (waaronder zwervers) vonden het grappig ons te zien zitten kaarten! Er zaten heel veel muggen, Johan heeft er wel 25 kapot geslagen!! Na een tijdje kwamen we erachter dat het er ook nog vol zat met ratten (40 - 50, niet overdreven) BAHH!! Mjaaa nog een uurtje en dan..... ohhh neeej nog meer vertraging, 4,5 uur in totaal, we waren het wachten meer dan zat! Kapotmoe de trein in, bed opmaken en slapen! 10 uur treinen!

Vandaag zijn we (na 24 uur reizen) aangekomen in een guesthouse in Bangkok, lekker douchen!! Morgenvroeg met de trein naar het vliegveld en op naar Australië! We hebben er ontzettend veel zin in! :D

Nog een paar indrukken over Thailand na 3 weken rondreizen:
- de mensen zijn bijna allemaal aardig en willen je overal mee helpen, soms zijn ze wel opdringerig...
- daarentegen voert de gemiddelde Thai weinig tot niets uit en slapen ze veel, ze zitten vaak de hele dag in hun kraampje, taxi, tuktuk of winkeltje te wachten tot er iemand komt en dan springen ze op om je te helpen.
- Ze spreken praktisch geen Engels, maar steekwoorden zoals TAXI TAXI, good food en can i help you, kunnen ze allemaal. Als je ze de weg vraagt, sturen ze je zowieso een kant uit, of dat de goede is, is nog maar de vraag...
- het eten is heeerlijk, wij houden ervan!
- de blauwe zee en de witte stranden zijn prachtig, je kunt er geen genoeg van krijgen!
- De straten en wegen zijn erg vies, ze doen niet erg hun best om het schoon te houden (behalve de belangrijke plekken, zoals bij een Tempel, daar is goud en schoonheid in overvloed). In de trein gooien ze de plastic bakjes zelfs gewoon uit het raam!
- de koning is erg belangrijk voor elke Thai. Je ziet hem op elke straathoek op een foto of beeld.
- de groene natuur is fantastisch en bijna alles wat groeit is eetbaar, van mango- en bananenbomen en kruiden, tot rijstvelden.
- bijna alles (behalve wijn) is spotgoedkoop! Massages van 1 uur voor nog geen 8 euro!

Thailand is wat ons betreft een echte aanrader voor een heerlijke vakantie om te relaxen maar ook voor een prachtige cultuur!

Foto's volgen snel!
Korpkunka (bedankt in het Thais) en tot in Down Under!

xxx Johan en Astrid

• 15 Oktober 2013 - 14:08

Isabelle:

Super verhaal!!! Jullie zijn volop aan het genieten, zo hoort het!!
    Blijf maar lekker veel verhaaltjes typen, zo lijkt het alsof ik er ook een beetje bij ben!
    Wat cool dat jullie je padi hebben. Duiken is verslavend he??!!

Veeeeeeeeel plezier in Aussie!!!
    liefs!

• 15 Oktober 2013 - 14:35

Vicky:

Mooi! Klinkt geweldig daar! Genieten! Veel plezier alvast in Aussie! Ben benieuwd naar jullie komende verhalen!
    Oh ja, nog een correctietje, die salamanders waar jullie het over hebben zijn gekko's. Sorry, dat moest ik even zeggen. :P
    Liefs!

• 15 Oktober 2013 - 19:53

Liesbeth:

Mooi verhaal goed om te lezen dat het leuk is en dat het goed gaat.groetjes aan Inge in Australië.Veel plezier verder.groetjes Liesbeth

• 15 Oktober 2013 - 21:04

Peter:

Hallo Astrid en Johan, aan de manier hoe jullie het verhaal schrijven, merk ik dat jullie volop genieten van jullie avontuur. Hartstikke mooi, blijft ons vooral op deze informeren. Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal. Ook komen jullie steeds " dichter" in de buurt van Inge. Het is goed weer in Australië, dus dat komt wel goed. Succes en tot de volgende keer.

• 15 Oktober 2013 - 21:10

Astrid:

Dankjewel allemaal! Hoop dat we Inge over n tijd tegen gaan komen, gezelligg! Haha Vicky oke thnx, weer wat geleerd!!:D @ Isabelle duiken is idd fantastisch, dat gaan we zeker nog vaker doen! Kussx

• 15 Oktober 2013 - 21:49

Jacqueline Hurkxkens:

Haaa Johan en Astrid
    Ich hub uch reisverhaal weer geleaze sjiek det
    Geur t sjoon hubt. Zeker is de onger waterwereld geweldig joamer det t water neet kloar waas.
    Det eate doa haaije veur aug van.
    Heel veul plezeer in Australie .
    Ich hub vannacht de nachtdeenst dan goan ich uch foto's
    Bekieke
    Lieve Groetjes en eine dieke knffl Jacqueline

• 16 Oktober 2013 - 17:28

Ria:

Leuk verslag, Astrid en Johan!!!
    Ik wens jullie een goede vlucht en veel plezier in Australië

• 17 Oktober 2013 - 23:33

Mandy:

Leuk om te lezen, kan ik me een beetje voorbereiden :)
    Heel veel plezier in australie!!!
    Xxx

• 25 Oktober 2013 - 13:56

Marjo:

Hoi Astrid en Johan. Heel leuk wat jullie allemaal meemaken. Ben benieuwd naar jullie volgende verslag uit Australie. Geniet ervan !!

• 29 Oktober 2013 - 14:18

Oma Hurkxkens:

johan en astrid het is dinsdag middag 2uur ,, gisteren de 29 october heb ik jullie kaart gekregen met het schelpje en de bier viltjes en dat het er 35 graden is .. hier is het 14 graden ,, gisteren heeft het gestormd .. hier viel het nog mee , maar in holland bomen op huizen , dakpannen van boerderijen //// in amsterdam veenendaal tussen 11uur-12 uur windkracht11 .. vandaag is het weer zonnig .... astrid en johan veel dank voor jullie briefje ,, ik kom gauw weer terug op het scherm.. ik moet nu de griepspuit gaan halen bij de huisarts ,, tot gauw vele lieve groeten van jullie oma