Roadtrip van Melbourne naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu Roadtrip van Melbourne naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu

Roadtrip van Melbourne naar Perth

Blijf op de hoogte en volg Johan en Astrid

26 Augustus 2014 | Australië, Perth

Beste landgenoten ;)

De laatste maand van onze reis is aangebroken! Een jaar van reizen en genieten is bijna voorbij. Het afgelopen jaar hebben we ontzettend veel mooie dingen meegemaakt en gezien! We hadden van te voren niet kunnen bedenken dat het zó geweldig zou zijn en dat we ons op zoveel verschillende plekken thuis zouden voelen. Natuurlijk waren er ook minder leuke dagen bij, maar ook dat hoort bij reizen en achteraf zijn dit belangrijke leermomenten. We zijn heel blij dat we deze reis met z'n tweeën hebben gemaakt en alle ervaringen met elkaar kunnen delen!

Op dit moment zijn we nog 1 week in Perth, waarna we via Sydney (3 dagen), Taiwan (3 dagen), 1 weekje Bali en Bangkok op 19 september weer naar huis vliegen! Ondanks dat we het jammer vinden dat het jaar al voorbij is :( kijken we hier ontzettend naar uit!!
We hebben nog even de tijd genomen voor een verslag over de geweldige reis die we de afgelopen 2 maanden hebben gemaakt!! Op 26 juni begonnen we met onze volgepropte Ford Falcon Wagon met eten en handige campingspullen aan de (superrr) lange roadtrip van Melbourne via de outback, Darwin, de Kimberleys en de westkust naar Perth.

De reis begon met de Great Ocean Road, een van de beroemdste routes langs de kust van Australie. De eerste dag was een beetje bewolkt, de tweede dag hadden we prachtig zonnig weer. Het waaide wel heel hard, maar dat maakte alle uitzichten en foto's nog veel mooier. De echte uitblinkers waren 'the 12 apostles' en 'Loch and Gorge'. Het zijn allemaal kalksteenrotsen in de zee, die door water en wind steeds meer afbrokkelen. Door de regen en de zon zagen we langs de hele kust veel regenbogen. 's Avonds kampeerden we helemaal op het zuidelijkste puntje van de Great Ocean Road aan het strand. Heerlijk geslapen in de auto, de kruik hield ons lekker warm ;)

1000 kilometer verder kwamen we via Adelaide in Coober Pedy, een mijnstadje waar het in de zomer zo warm kan worden, dat bijna alles, zoals kerk, winkels en zelfs huizen onder de grond worden gebouwd, 80% van de mensen leeft onder de grond. Opal is de grootste inkomstenbron, er staan overal machines en aparatuur waarmee naar Opal wordt gezocht. Opal is een gekleurde edelsteen waar voornamelijk sieraden van gemaakt worden. Voor 185 dollar kun je zelf een plek uitzoeken en beginnen te graven haha! Door een mijn-tour in de ondergrondste camping zijn we veel te weten gekomen hoe het werken in de mijn er aan toe gaat. In het stadje hebben we verschillende ondergrondse plekken gezien, het indrukwekkendst vonden wij een woonhuis waar een lieve man vertelde dat 3 vrouwen dat huis vroeger hebben uitgegraven, een supermooi huis! Er zijn in Coober Pedy ook veel beroemde films opgenomen, zoals Mad Max (Mel Gibson) en Pitch Black (Vin Diesel), hiervan staan de bus en het ruimteschip nog steeds midden in het dorp.
Op de camping hebben we 's nachts om half 2 in een grot naar Nederland - Mexico gekeken, heel apart en een superspannende wedstrijd, 2-1 gewonnen :D Toen weer snel naar bed...(lees de auto in haha!)

Vanuit Coober Pedy zijn we richting het noorden gereden, onze volgende bestemming was Uluru (Ayers Rock), Kata Tjuta (the Olga's) en Kings Canyon. Sneller dan verwacht kwamen we aan bij Uluru, waar we 's avonds lekker gebbqt hebben en naar een waanzinnige zonsondergang hebben gekeken, Uluru superrood gekleurd. Daarna een gratis campsite opgezocht, een lekker flesje wijn gedronken en heerlijk geslapen ;)
Iedere ochtend was het vreselijk koud (een paar graden onder nul!), maar we stonden vroeg op om zonsopkomst te zien. Het was mooi om te zien, maar niet zo spectaculair als zonsondergang. Daarna hebben we de 4 uur durende wandeling om Uluru gedaan. Het was een wandeling van 10 km met interessante (maar vreemde...) aboriginal verhalen. De rots is massaal hoog (300m) en dan te bedenken dat 2/3 onder de grond ligt. Hij is van alle kanten anders, met inkepingen, grotten, een heilige 'waterhole' en hele mooie vormen. Ook zie je overal Aboriginal-art op de wanden, hier leefden zij vroeger. Na de wandeling ging de wind gelukkig liggen en werd de klim óp Uluru geopend, dus natuurlijk hebben we ook hier een poging gedaan. Tot de top was een beetje ver, dus we hebben tot halverwege geklommen (met handen en voeten...) Het uitzicht was gaaf! 's Avonds nogmaals de magische zonsondergang bekeken:)
Kata Tjuta is een rotsformatie van hetzelfde materiaal als Uluru en ligt op 50 km hiervandaan. Het heeft heeft een totaal andere vorm en is nog veel groter. De hoogste rots is 200m hoger dan Uluru. Hier hebben we 2 mooie wandelingen gedaan, we liepen en klommen tussen de rotsen door. Een rustgevende omgeving met uitzicht over de outback. Overdag was het in tegenstelling tot 's nachts lekker weer, 22 graden:) Weer een mooie zonsondergang!

Op 250 km van Uluru ligt Kings Canyon. De benzineprijs werd steeds duurder, $2,40 per liter, belachelijk... in Melbourne was het maar $1,40! Maar goed, we moesten toch verder, dus toch maar weer volgegooid hahah! We wisten niet goed wat ons te wachten stond. Kings Canyon is ontstaan door een scheur (kloof) in een rots die is ingestort doordat het zand onder de scheur is weggezakt en het gewicht van de rosten te zwaar werd. Hierdoor is er een prachtige 'Canyon' ontstaan, waar je doorheen en overheen kunt wandelen. Een stijle klim naar boven (500 trappen) bracht ons bovenop, het uitzicht was onbeschrijfelijk mooi. Hoe verder we liepen, hoe mooier de uitizichten over de canyon werden, het deed ons een beetje denken aan de pancake rocks in Nieuw Zeeland. De lagen rotsen zijn zandduinen die door miljoenen jaren heen rotsen zijn geworden, bijna niet te beseffen. Halverwege hebben we lekker geluncht bij een afgelegen plek aan het water tussen de rotsen. Hier kwamen een Duitse meid van 18 tegen die alleen met haar auto door Australie reist, hele gezellig meid en samen zijn we verder gelopen. Behoorlijke wandeling, maar een echte aanrader! De 'Red Centre' van Australie is awesome!

Via Alice Springs gingen we richting de West MacDonnel Ranges. Hier hebben we een hele dag met een oranje shirt rondgelopen, aangezien we hadden gewonnen van Costa Rica met penalties :) Simpsons Gap, Glen Helen Gorge, Ormiston Gorge en Ellery Creek; bij ormiston gorge een 1,5 uur durende wandeling / beklimming gedaan met uitzicht over de gorge (een soort dal omringd door bergen en rotsen) en het weer was perfect, eindelijk weer in een korte broek! 's avonds een kampvuur gemaakt met n biertje:)
De Stuart Highway; it's a bloody long way! Erger erger aan langzame caravans haha! Langs de weg 1000den gekke hopen zand, het zijn termietenhopen. Af en toe een dode koe of kangoeroe en soms 'n megagrote bruine havik. Bij de Devils Marbles zijn we uiteraard even gestopt om een 'must-have' foto te maken. Het zijn grote stenen die op een bijzondere manier allemaal op elkaar staan.
Mataranka staat bekend om zijn hot springs. Het zijn natuurlijke pools waar warm water uit de grond komt, het water was rond 34 graden. Een stroming door de mooie natuur, niet te beseffen dat het allemaal natuurlijk is. Heerlijke dag uitgerust na alle lange wandelingen.
Om 5 uur 's nachts stond de radio met Jack van Gelder weer aan, geen happy end...

Dichtbij Mataranka ligt Katherine. Hier ligt het bekende Nitmuluk National Park. Met een canoe zijn we door de Gorge over het water gepeddeld met veel fantastische plekken om te zwemmen en te genieten van de natuur. Een Gorge is een soort ravijn of kloof, waar meestal water doorheen stroomt. Met veel leuke mensen gekletst, je komt zoveel leuke mensen tegen onderweg, iedereen heeft een ander verhaal.
De wandelingen in het park waren lang (15 kilometer in totaal), maar zeer de moeite waard met adembenemende uitzichten over de Katherine Gorge. Ook kwamen we uit bij een afgelegen kleine waterval midden tussen de rotsen. Er was verder niemand, dus even lekker genieten van deze mooie plek. We waren gelukkig net voor zonsondergang terug, want het was geen makkelijke route over losliggende stenen en zand. Pijn aan de voeten! 's avonds werden we op de camping omringd door kangaroes met joey's (baby kangaroes in de buidel), keiiii schattig!
In Nitmuluk National Park lagen ook nog de Edith Falls met 2 watervallen en natuurlijke waterbronnen waar we na weer een lange wandeling lekker hebben afgekoeld.
Verder op weg richting het noorden, kwamen we langs Litchfield National Park. Australie ligt vol met National Parks die allemaal anders en mooi zijn...haha! In Litchfield hebben we vooral veel gezwommen in en onder watervallen en in het park stond de grootste termietenhoop van Australie, hij is ongeveer 100 jaar oud, 4 meter hoog en nog steeds actief.

Na veel natuur natuur natuur, kwamen we in Darwin, een hele gezellige kleine stad helemaal in het noorden van Australie. Hier hebben we een leuk weekend gehad met (eindelijk weer koude...) pilsjes!! ;) Filmpje gekeken in een buitenbioscoop met allemaal strandstoeltjes (een hele aparte film haha, mja...) en de Mindil Beach Market bezocht, een leuke avondmarkt aan het strand, met vooral veeel lekkers te eten!! Na zonsondergang stond er een man met een enorme telescoop waardoor we naar Saturnus konden kijken, heel interessant!

We begonnen Kakadu National Park met een Jumping Crocodile Cruise, zoutwaterkrokodillen, de grootste soort. De eerste die sprong was meteen een hele grote, 5 meter lang, indrukwekkend beest! We gooiden ook stukken rauw vlees in de lucht, die werden opgevangen door bruine havikken. Na de cruise mochten we nog een waterpython vasthouden, hij was minder koud en glibberig dan verwacht! In Ubirr heeft een Aboriginal gids ons vanalles verteld over zijn cultuur en het leven als Aboriginal, vreemde maar interessante verhalen. Op veel rotsen staan allemaal Aboriginal-tekeningen van duizenden jaren geleden. De zonsondergang over de wetlands van Kakudu was prachtig. 's Nachts veeel mozzies (muggen)!
Bij Cahils Crossing, de enige weg over de rivier, hebben we gekeken naar het water dat steeg en daarna weer langzaam terugzakte. Om 2 uur smiddags staat de weg volledig onderwater en ligt het vol met zoutwaterkrokodillen, op de loer naar Baramundi-vissen. Tof om ze in het wild in actie te zien! Er stonden ook een aantal idioten in het water te vissen... en er was een waaghals die de weg toch probeerde over te steken met z'n auto, hij spoelde bijna van de weg af!
Na veel mooie wandelingen, kwamen we bij een dirt-road... en niet zomaar een...40 km door zand, kuilen en rotsen, maar wij wilden perse naar de Gunlom waterval, een hoogtepunt in Kakadu. Gelukkig kwamen we veilig aan! Na een uur klimmen kwamen we bij de top van de waterval, waar op verschillende niveaus 'pools' lagen met helderblauw water en een geweldig uitzicht! We konden over de rand hangen en 170 meter omlaag kijken, awesome!! Hier hebben we de hele dag gezwommen en gechilld, een heeele bijzondere plek!

Na een lange rit richting Western Australia, kwamen we in Kunnanurra bij de grens waar we al onze groente en fruit moesten weggooien, maar die hadden we natuurlijk de avond ervoor lekker opgegeten! Dit wordt gedaan ivm fruitvliegjes die de oogst kunnen aantasten. Het tijdverschil met Northern Territory is 1,5 uur vroeger. Langs de weg zagen we veel bosbranden met hoge zwarte rookwolken, die gelukkig niet gevaarlijk zijn. Ze worden met opzet aangestoken, om de ergste branden bij extreme hitte voor te zijn. Ook hebben we onze eerste kangaroe aangereden... hij was 'gelukkig' wel al dood :( maar toch een behoorlijke klap. Dichtbij Kunnanurra ligt Lake Argyle, een groot kunstmatig meer, met op het Caravan Park de beroemde Infinity Pool, een zwembad met uitzicht over het meer, waarin het net lijkt alsof je in het meer zit, wel erg kouudd!
In Kunnanurra hebben we het mooie Mirima National Park bezocht, de kleine versie van de beroemde Bungle Bungles. Hier hebben we (maar weer eens...) gewandeld, we blijven in ieder geval goed in conditie door al dat wandelen en klimmen haha! Ook hebben we hier een 4WD tour geboekt naar de Bungle Bungles (Purnululu National Park), een World Heritage gebied. Op onze weg richting Purnululu (betekent sandstone in Aborignal) kwamen we langs de oudste Boab-tree in Australie, 2000 jaar oud, een beest van een boom haha!

De tour naar de Bungle Bungles was geweldig. De weg er naartoe over dirt-road met de 4WD bus ging door het water en schuddend van links naar rechts, erggg hobbelig en misselijkmakend! De Bungle Bungles maakten alles goed. Het zijn grote ronde rotstorens, bestaande uit zandsteen en door erosie, wind en regen zijn ze gevormd tot hoe ze nu zijn. De strepen zijn gevormd door het ijzer in de stenen die een roestige kleur hebben gekregen, vandaar dat ze oranje zijn. Het gebied is 1,8 miljard jaar oud, en door de blanken pas ontdekt in de jaren 80. De uitzichten en wandelingen waren mooi, Cathedral Gorge en Echidna Chasm waren echt spectaculair! Tijdens de tour hebben we veel leuke mensen leren kennen, die we onderweg naar het westen nog vaak tegen kwamen. Met Brid (Iers) en Lotta (Duits) hebben we 's avonds met een aantal Australiers een kampvuur gemaakt, erg gezellig!

Via Halls creek, Fitzroy crossing, Geike Gorge en Derby, reden we richting Broome. Hier werd het tijd om allessss te wassen haha, alles weer heerlijk fris! Met n paar biertjes en lekker eten hebben we een heerlijke campingdag gehad. In Broome hebben we een Whale Watching tour gedaan. Hele toffe ervaring, we hebben 10-tallen Humpback Whales (megagrote walvissen) gezien, sommigen van dichtbij. Ze kunnen 15 meter groot worden! We hadden gehoopt dat de foto's beter zouden uitvallen, maar dat was erg lastig. 's Avonds een magische zonsondergang gezien op Cable Beach, met lekkere fish & chips. Verder hebben we in Broome lekker op het strand gelegen :)

Via 80-mile beach en Port Hedland (een mijnstadje met de grootste ijzererts export) gingen we landinwaarts naar Karijini National Park. Een lange rit van 800 km, één en al rechtdoor, met veel caravans en road-trains van 50 meter lang. Er zijn ook veel Over-sized roadtrains. Er rijdt dan een auto met een bord oversize erop 1km voorop, en dan komt het mega-gevaarte langs. Een keer moesten we zelfs helemaal van de weg, omdat hij 2 rijbanen in beslag nam.

Karijini NP is nog niet zo bekend, maar volgens velen een van de mooiste. We zijn hier 2 dagen geweest en heel wat wandelingen gedaan. In het park zijn bijna geen verharde wegen, dus we twijfelden of we het hele park zouden bekijken. Toch besloten we om de gok te wagen en te hopen dat onze banden het niet zouden begeven, 100km onverharde weg! Sneller dan gedacht kwamen we bij Knox-Gorge en Joffre-Gorge, twee adembenemende lookouts over een dal van 300m diep met uitzicht over watervallen en rotsafgronden. Het water zo blauw dat je van boven de bodem van het water kon zien. Echt heel gaaf!
Daarna hebben we onze sandalen aangedaan en zijn we begonnen aan de wandeling/klim door Hancock Gorge. Eerst omlaag via een ladder en door de Gorge over rotsen, en daarna moesten we door het ijskoude water verder. Er waren weinig mensen die hier zin in hadden, maar wij wilden perse verder, te nieuwsgierig! Hier kwamen we Ben, Lou, Wendy en Elliot al voor de 5e keer tegen die net als ons ook overal door het water gingen. In het begin 'freezing' koud, maar hoe verder we gingen hoe mooier de omgeving werd. Tot onze oksels door het koude water door een smalle kloof om uit te komen in het amphitheatre, een ruimte die lijkt op een theater omringd door water. Daarna klommen we verder door de 'spider-walk', waar we met handen en voeten tegen de wanden doorheen moesten, met als eindpunt 'Kermits Pool'. Het water superhelder en blauw, een must om hierin te zwemmen, al was het echt ijssskoud! Hier hebben we een tijdje gezeten om te beseffen wat voor moois we al allemaal gezien hebben!

Exmouth, Ningaloo Reef National Park, Coral Bay
Exmouth is een klein stadje en de toegangspoort tot Ningaloo Reef. Turquoise Bay en Oyster Stacks waren de 2 beste plekken om te snorkelen vanaf het strand. Ontzettend veel mooi koraal en gekleurde vissen, die allemaal om je heen zwemmen. Het lijkt alsof je in de Finding Nemo film zwemt haha, een hele andere wereld! Tijdens het snorkelen zagen we onze eerste schildpad, we hebben hem een half uur achtervolgd, supertof! We hebben hier een paar dagen heerlijk genoten!

Op onze weg naar Carnarvon, kwamen we aan bij 'Point Quobba' om blowholes te bekijken. Het water slaat met volle kracht tegen de rotsen, waardoor het omhoog spuit door rotsgaten. Een kilometer verder ligt een rustig strandje waar we weer konden snorkelen, hier kwamen we Brid en Lotta weer tegen! Heel vreemd gevoel, snorkelen met de wilde zee op de achtergrond. Het water in de baai was heel ondiep dus we moesten onze adem inhouden om het koraal niet aan te raken.
In Carnarvon een paar dagen opgeladen en boodschappen gedaan. De laatste avond hebben we met een aantal vrachtwagenchauffeurs op een parkeerplaats voor vrachtwagens bourbon-cola gedronken! Eentje was ladder zat en we moesten 's morgens zijn oude vrachtwagen aanduwen, heel grappig! Na een lekker ontbijtje (hhmm...we kunnen geen boterham met pindakaas en jam meer zien!!) gingen we verder richting Shark Bay.

Shark Bay is een baai gelegen op de meest westelijke punt van Australie. Het bezit met zijn eilanden en het land wat eromheen ligt 3 belangrijke natuurlijke kenmerken: het grootste en rijkste zeegrasgebied ter wereld, de populatie van zeekoeien, en de algenkolonies (stromatolieten) die tot de oudste soorten van de aarde behoren, heel interessant! We hebben hier weer veel mooie gezien; een uitgestrekt strand van kleine schelpjes, zeekoeien gespot vanuit een uitkijkpunt, mooie witte stranden en baaien met blauw water en nog véél meer. Monkey Mia is een grote toeristenattractie in het gebied, waar 's morgens tientallen wilde dolfijnen gevoerd werden. Lekker dagje aan het strand gezeten in het resort van Monkey Mia!
Op weg naar Kalbarri reden we bijna een Thorny Devil aan, we hebben hem gered en van de weg gehaald, hierdoor kwamen we wel met de auto in de berm vast te zitten haha! In Kalbarri National Park zijn we begonnen met een lekkere buitendouche aan het strand ;) De route langs het strand deed ons denken aan de Great Ocean Road, een mooie kustlijn met prachtige gorges, sandstone cliffs en mooie strandjes met super hoge golven. Bij Jakes Point hebben we professionele surfers bekeken, ze waren echt goed! In de verte zagen we in zee weer een Humpback Whale!

In Geraldton hebben we even rustig aan gedaan. We hebben een aantal dagen overnacht bij Waminda Wildlife Sanctuary, een hele leuke boerderij waar backpackers de 73 jarige Ian helpen met het opknappen van zijn boerderij. 's Morgens voeren we de kangaroes, emu's, dingo's, vogels, kippen, ganzen en n paard. Het zijn allemaal verwaarloosde dieren die worden opgevangen op de boerderij, echt een mooie plek. Bona is een blinde kangaroe die rondloopt als een huisdier, heel lief. De dingo's werden flink wild toen we ze in de kooi gingen voeren, ze zijn in het wild heel gevaarlijk, maar ze zijn op de boerderij geboren. Na een aantal leuke dagen en avonden met andere backpackers (allemaal Frans!), zijn we richting Perth gegaan.

Perth is een kleine, gezellige stad aan de westkust van Australie. We hebben hier 2 weken in een hostel gezeten met allerlei soorten mensen. De meesten hielden zich vooral bezig met zuipen, roken en chillen! Opmerkelijk is dat veel backpackers erg lui zijn en veel in het hostel rondhangen. Zonde vinden wij, er is zoveel moois te zien! Wij hebben lekker door de stad geslenterd, naar Fremantle geweest en een dag een fiets gehuurd en n hele dag rond de Swan river gefietst (120km...)en gepicknickt, superleuk! Het valt ons wel op dat er veel daklozen in de stad zitten, vooral jongeren. Natuurlijk hebben we ook een aantal gezellige drankjes gedronken met Rob Noij (hij woont al 2 jaar in Perth), Ariel en Sabrina (Koreaanse en Duitse meid die in Melbourne leerden kennen) en een aantal gezellige pils/dans-avondjes met z'n tweeën ;D We hebben nog geprobeerd voor een paar dagen werk te vinden om nog een beetje bij te verdienen, maar dat was erg lastig voor zo'n korte tijd.

De reis van Melbourne naar Perth was fantastisch, om nooit meer te vergeten! De afstanden waren lang, we hebben in totaal 14.000 km afgelegd in 2 maanden, maar we zijn blij dat we helemaal rond zijn gereden met onze auto, zodat we overal konden stoppen en alles konden zien wat we wilden. Het is soms moeilijk in woorden te beschrijven hoe mooi de plekken waar je komt zijn, de ene nog spectaculairder dan de andere! We gaan nu nog even lekker genieten van de laatste 3 weken en beseffen wat we allemaal hebben meegemaakt :) Als we thuis zijn vertellen we jullie de rest!! ;-)

Het afgelopen jaar reizen door Thailand, Nieuw Zeeland en Australie was te gek! We hebben genoten en veel geleerd van ons avontuur. Reizen is voor ons...
Ervaringen opdoen die je anders tegen het leven aan laten kijken...
Spectaculaire landschappen doorkruisen...
Hopen dat de dag niet zo gaat als je in je hoofd had...
Dromen uit laten komen...
De kunst om jezelf overal thuis te voelen...
Beseffen dat de wereld zoveel moois te bieden heeft...
Vrienden en familie missen...
Nieuwe mensen en culturen leren kennen...
AWESOME & VERSLAVEND!

• 26 Augustus 2014 - 11:18

Pap:

Geweldig sjoon. Waat ein ervaringen!
    En natuurlijk benuujt nao de verhaole en alle foto's
    Toet euver 3 waeke.

• 26 Augustus 2014 - 12:07

Ria:

Weer een geweldig verslag, Astrid en Johan.
    Geniet nog van de laatste weken en kom weer goed terug!

• 26 Augustus 2014 - 14:49

Ien:

Sjoon. Waat ein belevenissen. En schitterende foto's. Haaj der al op FB gezeen.
    Mer de beesteboel in Australie is niks veur mig. Die krokodillen bleh.....
    Toet gauw.

• 26 Augustus 2014 - 20:31

Jacqueline..:

Wat geweldig alle maal en wat zal ik blij zijn als ik jullie weer kan knuffelen

• 26 Augustus 2014 - 22:54

Peterke:

Wat een verhaal en wat weer een schitterende partij foto's. Leuk dat het jullie zo goed is afgegaan en bevallen is. Maar ook weer leuk dat jullie binnenkort weer naar huis toekomen. Nog fantastische 3weken toegewenst en een goede terugreis en tot gauw weerzien.

• 27 Augustus 2014 - 14:27

Joan Bulder:

Ik moest er alweer van huilen zo prachtig.
    We zijn nu bij oma en ik Heb jullie hele Brief voorgelezen.
    Ze zal het wel weer verbeten maar ze vond het prächtig.
    Geniet van De laatste weken en goede terugreis. Veel liefs, joan

• 27 Augustus 2014 - 14:52

Liesbeth:

Wat een belevenissen en wat een avonturen. Veel plezier nog de laatste weken en kom weer heel huids terug naar Limburg . Tot gauw.

• 08 September 2014 - 14:37

Omahurkxkens:

wat moet ik nu mail en ? welkom thuis? is zo algemeen het wordt hoog tyd dat wij jullie persoonlijk kunnen begroeten en met een paar woorden kunnen zeggen johan en astrid wat is limburg toch mooi wat zijn wij allemaal blij en met zn allen zeggen welkom thuis . wij houden van jullie oma

• 14 September 2014 - 10:47

Oma Hurkxkens:

goeie morgen , het is zondag morgen half 11 2014 IK KRIEG NET HET BERICHTJE BINNEN DET DE FAMILIE WEER IS OETGEBREIDT IS MET EEN ZOONTJE ,, DE ROEPNAAM IS .... MAX ,,, EN DET JOHAN AL ER OP GEREGEERD HEEFT , DUS BEN IK NIET DE EERSTE . MER PROFICIAT DE HELE FAMILIE EN IK HOOP JULLIE GAUW TE MOGEN BEGROETEN de 20 september heb ik een gouden bruilof ,,, maar tot gauw ziens oma oet o. berg