Airlie Beach - Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu Airlie Beach - Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Johan en Astrid - WaarBenJij.nu

Airlie Beach - Brisbane

Blijf op de hoogte en volg Johan en Astrid

17 November 2013 | Australië, Brisbane

Hoiii allemaal!

Nadat we uit Airlie Beach vertrokken, hebben we een flink stuk gereden, 6 uur lang. We konden 's avonds geen goede plek vinden om te overnachten, je mag hier niet overal gewoon langs de weg staan. Op veel plekken staan borden met 'No Camping'. Na een tijd zoeken zijn we ergens op het boerenplatteland terecht gekomen, waar we lekker rijst met kip gegeten hebben en miljoenen sterren konden zien! Het was een hele heldere lucht en het leek net een koepel vol met sterren. 's Morgens even snel opfrissen bij een 'Break The Drive, Stay Alive'-plek:D en verder via Mackay naar Rockhampton gereden (340k). Benzine is hier gelukkig goedkoper dan in Nederland ($ 1,50 = ongeveer 1,05 euro per liter), we hebben wel een zware auto. Er zijn trouwens ontzettend veel wegwerkzaamheden overal in Australie, dan staat er een man midden op de weg met een bordje 'Stop' en 'Slow', meestal met een enorme snor, een hoed en een dik werkpak, niet te begrijpen in deze hitte.
In Rockhampton zijn we naar de Botanic Gardens en Rockhampton Zoo geweest, met koala's, kangoeroe's, een emu en Jake, de papagaai (hij praatte ons echt na!). 's Avonds, bovenop de berg Mount Archer hadden we een prachtig uitzicht over de stad en hebben we naar zonsondergang gekeken. Heel mooi, leuke dag gehad! Na een nacht boven op de berg, zijn we vroeg opgestaan en vertrokken richting Yeppoon, een klein havenstadje. Hier hebben we in een cafeetje een halve liter koffie gedronken, lekker wakker worden :D In de haven staat een Singing Ship, een soort schip dat geluid maakt door de wind, echt grappig, klinkt best goed! Dezelfde dag nog doorgereden naar Agnes Water en Town of 1770. Dit is de plaats waar Captain Cook als eerste in Queensland aan land kwam. Lekker gebbqt en weer naar zonsondergang gekeken, heel chill! De volgende dag reden we naar Maryborough, de geboorteplaats van de schrijfster van Mary Poppins. Het is een klein schattig dorpje, met een park waar een heeeele grote oude boom staat, het duurt een halve minuut om eromheen te lopen :P Na een middag rondlopen en na veel fruit te hebben gegeten (jaja gezond bezig haha) zijn we richting Tin Can Bay gereden, waar we de volgende ochtend wilde dolfijnen gingen voeren. Ze worden al jaren gevoerd en komen elke morgen rond 7 uur terug. Heel speciaal! Het mannetje zat onder de littekens van het vechten met haaien. Heel zielig! maar het zijn wilde dolfijnen, dus dat is normaal vertelde de vrijwilligster. 's Middags zijn we naar Rainbow Beach gereden, voor een intro voor Fraser Island. Pfff geweldig saaie films die we moesten bekijken! Na de intro gingen we met 4 mensen en Rosie, onze free guide, naar een zandduin. We kwamen aan op een supergrote zandduin met een geweldig uitzicht, het leek net een woestijn! Daar zijn we gaan sandboarden en hebben we met boomerangs gegooid, haha nog nooit gedaan, bij Johan ging het best goed! Haha gaaf! Aan het einde van de dag weer een prachtige sunset!!

Fraser Island, een eiland met alleen maar zand! 's Morgens om 7 uur moesten we verzamelen en kregen we per groep een paar kratten met eten en een uitleg over de auto. We gingen met 4 groepen van 8 personen 3 dagen en 2 nachten naar het eiland. Wij zaten in een groep met 2 Duitse "pretty boys", Johannes en Fabian, die veeel met hun uiterlijk en vrouwen bezig waren haha, 2 Engelse meiden Hannah en Emily, een gezellige Nederlandse meid Djuna en Sophie, een rare eigenwijze Franse, al snel noemden we haar Frenchie. Met 4 Toyota 4x4 land cruisers gingen we vanuit Rainbow Beach met de ferry naar Fraser Island. Op Fraser zijn geen echte wegen, je rijdt over het strand, zand en door de bossen met veel kuilen. Mick, onze guide, reed voorop met de trailer vol eten en drank. We mochten allemaal zelf rijden, Johan mocht als eerste! Wij waren groep 3 en zagen de weg door het stof van de andere auto's bijna niet. Daarna moesten we een stuk over heel los zand. Mick vertelde dat we moesten rijden in low gear en in z'n 3, en dan zo hard mogelijk gas geven. Met 4500 toeren crossten we door het zand, hopend dat we niet vast kwamen te zitten. Het leek alsof de auto ontplofte, zo hard brulde hij! Na een lang stuk over 75 Mile Beach te hebben gereden gingen we lunchen, we maakten zelf sandwiches en aten alle koekjes die we hadden al op! Op de weg naar Lake Mckenzie zat 'bink' Fabian achter het stuur. Het was een rit van 1 uur door het bos met veel los zand en diepe gaten. Bij ieder gat gaf Fabian extra gas ipv rustig erdoorheen te rijden, waardoor we met zn allen gelanceerd werden en wel 20x met ons hoofd tegen het plafond aan knalden. Behoorlijk heftig ritje, maar wel tof! Toen mochten we lekker afkoelen in het meer. Lake Meckenzie is een meer dat hoger ligt dan de zeespiegel, het is een basin van alleen maar regenwater. Lekker met een bal gegooit, gevoetbalt en gerelaxed. Op de terugweg reed Djuna, Fabian moest van ons achterin om zelf de klappen op te vangen. We reden dezelfde weg terug, er is maar een smalle weg naar het meer, waarop tegenliggend verkeer er niet langs kan. We waren net bovenop een berg en toen riep Mick via de walkie talkie dat we terug moesten, achteruit! Djuna crosste vrij snel naar beneden, maar de auto voor ons, draaide zich volledig vast in het zand, de hele groep moest duwen. Het tegenliggende verkeer waren grote 4x4 bussen, ongelofelijk hoe die bussen daar kunnen rondrijden. Na 20 minuten mochten we weer verder, toen we boven aankwamen, moesten we weer achteruit, nog meer tegenliggers! Zo hebben we verschillende keren moeten stoppen en kan het wel 3 uur duren voordat je uit het bos bent. Op het strand aangekomen, mocht Astrid rijden. Een uur over het strand langs en door de zee en verschillende stukken door los zand, wat een monster auto! We reden naar het kamp waar we gingen overnachten, we kregen een korte rondleiding en een heel dun matje om op te slapen. Er stonden allemaal 3 persoons tenten voor ons klaar rond een kampvuur. Sophie wilde perse alleen in een tent, waardoor ze zichzelf een beetje afzonderde van de groep, rare meid! 's Avonds hebben we lekker zelf gekookt en daarna gezellig rondom het kampvuur met een zak 'goon'. Een zak wijn van 4 liter, niet de lekkerste, maar wel de goedkoopste haha!:D Een aantal mensen waren behooorlijk bezopen. We moesten de volgende dag weer vroeg op dus we hielden het bij 2 liter haha. Met onze groep, en 2 Nederlandse jongens, Thijs en Yoni, zijn we naar het strand sterren gaan kijken, en hoopten een Dingo te zien (helaas niet gezien!) Terug in het kamp hebben we nog een hele gezellige avond gehad met veel leuke mensen!

De 2e dag op Fraser zijn we om 8 uur opgestaan, met zn allen 'scrumbled eggs' gemaakt en oploskoffie gedronken. Met onze 4x4's reden we naar een hoge rots, het mooiste uitkijkpunt op het eiland. Vanuit boven hadden we een prachtig uitzicht en zagen we schildpadden en haaien zwemmen, dat was gaaf! Na een half uur weer naar beneden geklommen en verder gereden richting 'The Champagne Pools'. Het zijn net 2 hele grote bubbelbaden in de zee, die omringd zijn met rotsen. De golven slaan tegen de rotsen aan, waardoor er een schuimlaag op het water komt, CHAMPAGNE! Heerlijk gerelaxed in het frisse water, waar geen haaien kunnen komen;) Na de lunch in het kamp, reden we richting Eli Creek, een pure waterbron, waar je je flesje water in het water kon vullen! Een stromend riviertje waar we van bovenuit doorheen zwommen, net een wildwaterbaan in Center Parcs, maar dan in het echt! Veel foto's gemaakt natuurlijk:D Aan het einde van de stroming zaten 6 locals gitaar te spelen en lekkere pilsjes te drinken op hun vrije zondag, perfecte zondagse bezigheid! Johan heeft hier nog even lekker op het strand gevoetbald. Na Eli Creek stapten we weer in de monsterauto's en reden we nog langs een oud 'Ship Wreck', een ziekenhuisschip dat in 1935 het snelste schip op zee was. Na een restauratie werd het door een ander schip vooruit getrokken en in een storm knapte een kabel, waardoor het schip naar Fraser gedreven is. Er is nu nog een gedeelte van het schip over, ongeveer 15 meter is onder het zand verdwenen. Mooi verhaal en een mooie plek! Terug op het kamp, maakten we (Johan voornamelijk) vlees met gebakken aardappelen en sla. Daarna weer een supergezellig avond rond het kampvuur. Niet al te laat, we waren doodmoe! Geweldige dag gehad!!

Het ontbijt de volgende ochtend was alles wat we nog over hadden, cornflakes en boterhammen met pindakaas en jam.... Op het laatste dag zaten we in de voorste auto, waarin Mick, onze guide, reed. We zaten met zn allen achterin, gelukkig even een iets rustigere rit naar 'Lake Wabby'. 2,3 kilometer, ongeveer 45 minuten, lopen door los zand. Een zware wandeling, maar het was het zeker waard, we kwamen aan op een hoge zandduin, en in het dal lag een meer van 13 meter diep. We zijn met zn allen naar de overkant gezwommen, tussen allerlei vissen, voornamelijk 'catfish'. Na lang relaxen de zandduin weer omhoog (zwaaar) en de hele weg weer terug. Daarna terug naar de Ferry, het einde van Fraser Island. Een te gek weekend met toffe mensen!

Terug bij het hostel waar we vertrokken, snel een douche gezocht, we zaten volledig onder het zand. Voor 5 dollar vonden we een koude douche bij een wasserrette, we konden 5 minuten douchen met zn tweeen haha. Daarna lekker soep met stokbrood, en de overige 'goon' opdrinken met Thijs en Yoni. Rond 10 uur naar het hostel om de rest van de groep nog even op te zoeken, daar werd het nog ergg gezellig (en laat) met drankspelletjes en in de bar van een hostel, toch nog lekker gehost op de 11e van de 11e!:D

De volgende dag zijn we naar Bundaberg gereden, want het 'Turtle' seizoen is net gestart. In Bundaberg komen de schildpadden ieder jaar eieren leggen op het strand. Kleine kans dat we er eentje zien. De hele avond/ nacht gewacht en met een strandwacht over het strand door de regen gewandeld, helaas niets gezien, erg jammer:( We hadden een goedkope camping waar we lekker in onze auto geslapen hebben. De volgende dag al onze was gewassen en samen met Glenn (45 jaar oude man) koffie gedronken en met z'n drieeen een racespelletje gespeeld op de playstation. Hij was op zoek naar werk, en had werkelijk alles bij zich, zelfs een grote flatscreen tv! Na een paar spelletjes vertrokken we weer richting het zuiden, op naar Noosa! Tussendoor gestopt bij een shopping centre, en allebei nieuwe kleren gekocht! Na 300 km hadden we geen zin meer om te rijden en vonden een fijne gratis campground. We zagen 2 Duitsers met een soortgelijke auto als onze. In de auto hadden ze een soort opslagruimte onder het matras gemaakt. Goed idee! Even gezellig met hun gekletst en bedacht dat we dat ook willen maken. De volgende dag hadden we al vrij snel een bouwwinkel gevonden, de Mitre 10. Daar hebben we een grote plank, balken, een zaag en schroeven gekocht. Meteen aan de slag aan de achterlkant van de winkel. In de volle zon, midden op de dag klussen... Na een tijdje hadden we alles op maat gezaagd en moesten we alleen nog alles vastschroeven. Gelukkig was er een leuke man in de buurt waarvan we een accuboormachine konden lenen. Na 15 minuten waren we klaar!! De man kwam terug en hij was verbaasd dat we al klaar waren, hij zei: ' Holy Macaroni, That's Unreal!' Haha grappige man! Nu slapen we dus iets hoger, maar hebben we veel ruimte voor spullen, superhandig:D De rest van de dag hebben we gerelaxed in Noosa en 's avonds hamburgers gemaakt op een openbare bbq aan het strand. De volgende morgen werden we al om half 6 wakker van de hete zon. 's middags hebben we voor 4 uurtjes een kayak gehuurd en zijn we door Noosa gaan peddelen, af en toe zijn we gestopt op een strandje om uit te rusten ;) Heerlijke middag! Na het kayakken hebben we boodschappen gedaan bij de Coles en nog een aantal nuttige dingen gedaan. Noosa is een gezellig toeristisch plaatsje, met veel rijke mensen en lekkere eettentjes, het voelt een beetje aan als Saint Tropez, veel luxe!! Tegen de avond hebben we nog een lange wandeling gemaakt langs de rotsen en het strand, onderweg nog turtles en sting rays gezien.
De dag erna op weg naar Brisbane! Hoe dichterbij we komen, hoe drukker het wordt, het is lastiger rijden, vooral aan de linkerkant is het in zo'n drukke stad even wennen! Via Wikicamps, een gratis app, vinden we gelukkig al gauw een campingplek ergens aan het begin van een park. Aangezien we over 3 dagen naar Nieuw Zeeland vertrekken, willen we een fijne plek vinden om onze auto 4 weken te laten staan, we kregen als tip bij mensen thuis op de oprit...dan staat hij veiliger. We rijden rond door een rustigere wijk in Brisbane (een rijke buurt) en komen toevallig een man tegen die het gras voor een kerk aan het maaien is. We besluiten hem voorzichtig te vragen of hij misschien een goede plaats weet. Hij zegt, tot onze verbazing, al snel dat hij wel wat weer, we zijn volledig verrast, maar heel blij! Hij brengt ons er naartoe. Het is een leegstaand huis van de burgemeester (eigendom van de kerk). Hij vindt het prima als we de auto een maandje op de oprit neerzetten. We wisselen onze gegevens uit en weten niet hoe we hem moeten bedanken! Awesome!:D We vertellen dat we voor kerstmis terug zijn, en daarop vraagt hij of we misschien al plannen hebben met kerst? Hij nodigt ons uit voor een kerkmis en zelfs voor een kerstlunch met zijn familie. We geloven onze oren niet, superaardig! We houden de komende weken contact met hem:)

Vandaag is het zondag, en we zitten in een grote bibliotheek met Wifi en stroom. Superchille bieb :D We gaan vanmiddag door Brisbane lopen. Dinsdag vliegen we naar Nieuw Zeeland! Woohoooo! Daar hebben we een auto gehuurd voor 4 weken, en rijden we de 2 eilanden rond. We zijn erg benieuwd :)

Het gaat hier dus primaaaa met ons, we hebben het heerlijk naar onze zin en maken veel mee! Het enige waar we iedere dag naar op zoek moeten zijn douches, wc's, stroom, water en een slaapplek, zo'n beetje alles wat je nodig hebt! Gelukkig gaat ons dit tot nu toe vrij goed af.

Een volgend verslag komt vanuit Nieuw Zeeland, het tijdverschil is daar 12 uur, precies aan de andere kant van de wereld :D Tot snel allemaal!!

Groetjes Astrid en Johan

• 17 November 2013 - 15:57

Peter:

Heel mooi verhaal en schitterende foto's.
    Ook goed om te horen dat het jullie goed gaat.
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland. We zijn weer benieuwd naar jullie verhaal en de foto's.
    Daaaaaaaaaaaag.

• 17 November 2013 - 16:13

Liesbeth:

Super leuk verslag. veel plezier verder. groetjes Liesbeth

• 17 November 2013 - 23:24

Ien:

Ha Astrid en Johan
    Wat een mooi verhaal en wat top dat jullie nu al weten dat jullie de kerstdagen maar hoeft aan te schuiven bij mensen. ECHT VRIJ .
    Goeie reis naar Nieuw Zeeland.
    Groetjes Ien

• 21 November 2013 - 11:50

Inge:

Woehoeee wat maken jullie coole dingen mee!!! Heel gaaf om te lezen, jullie maken me nieuwsgierig en kan niet wachten om ook op verkenning te gaan in dat gedeelte van Australie ;-) haha en jullie kerst kan nu al niet meer stuk..ben benieuwd hoe dat feest gaat worden in de korte broek in plaats van in de wolle trui ;-) heeeeeeeel veel plezier weer en new zealand X

• 21 November 2013 - 12:19

Oma Hurkxkens:

astrid en johan . het is 21 november 2013 precies 12 uur . ik heb wat moeite gehad om met jullie te mail .. ik geloof het mij zelf te moeilijk gemaakt . maar het is nu gemakkelijk [ misschien hadden jullie geen bericht verzonden ??? MAAR WAT EEN LIJST . WAT EEN BELEVENISSEN. en nu naar nieuw zeeland tot 20 dec. er woond ook een meisje uit ELL .. heb ik wel eens foto.s van gezien . ze is gescheiden maar woond nog naast haar man //// of ze nog samen de boerderij runnen dat weet ik niet meer maar het was uitgestrekt . hun huizen lagen als buurt heel ver uit mekaar . hier met mij is het nog heel goed en met de rest van de familie geloof ik ook , het begint koed en herst te worden , het gaat naar kerstmis toe en dan volgt toch weer het voorjaar . dus zorg voor elkaar en tot gauw weer een goed berichtje van jullie kant van uit nieuw zeeland groetjes oma hurkxkens

• 24 December 2013 - 11:50

Jos:

Hoi Johan en Astrid,

Wat een avonturen, om jaloers op te worden! Langs deze weg wens ik jullie vanuit Roermond waarschijnlijk de vreemdste maar ook onvergetelijkste kerstdagen van je leven toe!

Jos Loenders

• 02 Februari 2014 - 15:56

Oma:

hallo lieve jonge mensen uit het verre land ,, even wil ik jullie laten weten hoe het met mij gaat .. een antwoord ,,, GOED .. EN HET ,, WEER , is vandaag echt mooi .. het is al lente aan het worden .. als de carnaval voorbij was , zou je zeggen het is voorjaar maar ... nog even geduld ,,, 7 graden boven nul is het .. astrid en johan vele lieve groetjes van oma uit st. o. berg het is 2 februari 2014 precies 4 uur oma